JJA JJA Issues a
 
 Jordanian Journals
Home
Editorial Board
International Advisory Board
Manuscript Organization
Instructions to Authors
Publication Ethics  
JJA Issues  
Contact Address
 

 

Analytical Study of the Jordanian Puppet Theatre.

 The Play "I Want to Have Fun, Joy, and Learn" as a Model

Bilal M. Diabat

Department of Drama, College of Arts, Yarmouk University

Doi : https://doi.org/10.47011/13.2.4

Cited by : Jordan Journal of the Arts, 13 (3) (2020) 333-348

PDF

Received on: 18/11/2019                                        Accepted on: 7/5/2020

 Abstract:

This research shows the historical importance of  establishment of the puppet show theatre in the world of drama. It also presents the terminology and definitions used in the puppet show from different points of views, and investigates the role played by artists in the puppet theater in different countries, and the impact of the development of this art on the Jordanian puppet theater and dolls. The research also surveys the Jordanian experience in the puppet show. The researcher used the play "I Want to Have Fun, Joy and Learn" as a study tool. The result of the research through the analysis of the sample showed that the puppet show theatre in Jordan has a strong and effective influence on the basic dramatic elements in Jordanian theatre, namely, directing,  acting, and theatrical script s. It also showed the developed and advanced level the Jordanian puppet theatre reached in terms of lighting, theatre decor, costumes, and music as secondary elements. The researcher recommended exploring and keeping up with all that is new in the puppet show theatre both  Arabic and international and its reflection on the Jordanian theatre.

Keywords:

children's drama, puppet theatre, directing, sample.

            

References

1. Abd, A, (2015). The effective role presented by children's puppet theatre. Childhood Studies Magazine, vol.18, no.66, Egypt.

عبد الباسط، روحية، (2015). الدور الفعال الذي يقدمه مسرح العرائس للطفل. مجلة دراسات الطفولة،المجلد،(18)، العدد، (66)، مصر.

2. Abo, H. RihaB, (2014). Children's puppet theare between form and context in the experience of puppet wagon theatre band, Aljesrah cultural website. Available on http://www.aljasraculture.com

أبو هوشر، رحاب، (2014). مسرح الدمى للطفل بين الشكل والمضمون في تجربة فرقة مسرح دمى العربة الأردنية، موقع الجسرة الثقافي. متاح على الرابط https://www.aljasraculture.com

3. Ahlcrona, M, (2012). The Puppet's Communicative Potential as a Mediating Tool in Preschool Education. International journal of early childhood, (ERIC document Reproduction service No. EJ974707)

4. Algazali, A, (2013). Common educational values among puppet theatre scripts. Babil's Center Magazine for Human Sciences, vol. 3, first issue, Babil's University, Iraq.

الغزالي، أمل، (2013).القيم التربوية السائدة في نصوص مسرح الدمى. مجلة مركز بابل للدراسات الإنسانية، المجلد(3) الإصدار) 1)، جامعة بابل، العراق.

5. Almatini, A, (1981). The Origins and Components of Puppet Theatre. The news press, Cairo.

المتيني، أحمد، (1981). أصول ومقومات مسرح العرائس. مطابع الأخبار، القاهرة.

6. Alminaiee, H, (2000). Researches in the Morroccan theatre. Time publishing, first edition, p, 161-162, Morocco.

المنيعي، حسن، (2000). أبحاث في المسرح المغربي. منشورات الزمن، الطبعة الأولى، ص161-162، المغرب.

7. Alrjoob, A. Alhafit, H, (2005). The Effect of Using Puppet Theatre in Develpoing Loud Reading for Third Grade Students in Jordan. Unpublished master's thesis, Alyarmouk University, Irbid, Jordan.

الرجوب، عبد الحفيظ، (2005). اثر استخدام مسرح الدمى في تنمية استخدام القراءة الجهرية لدى تلاميذ الصف الثالث الأساسي في الأردن. رسالة ماجستير غير منشورة،جامعة اليرموك،اربد،الأردن.

8. Alrakkad, M, (2017). The Second Puppet Theatre Festival. Alghad newspaper, available on the link: http://www.alghad.com

الرقاد، معتصم، (2017). مهرجان مسرح الدمى الثاني. جريدة الغد الأردنية، متاح على الرابط http://www.alghad.com.

9. Alsakini, S, (2014). Puppet theatre as a gate to prep the educational tool. The Academic Journal, vol. 67, The Baghdad University, Iraq.

الساكني، سهاد، (2014). مسرح الدمى بوصفه مدخلاً لإعداد الوسيلة التعليمية. مجلة الأكاديمي، العدد (67)، جامعة بغداد، العراق.

10. Alshatnawi, E, (2000). The Effect of Using Puppet Theatre Teaching on the Acquisition in Mathematics, and its Effect on Creative Thinking and Imagination for Third Grade Students in Jordan. Unpublished master's thesis, Mutah University, Karak, Jordan.

الشطناوي، إياد، (2000). اثر استعمال مسرح الدمى في التدريس على التحصيل في مادة الرياضيات وأثرة على التفكير الابداعي والخيال عند طلبة الصف الثالث الأساسي في الأردن. رسالة ماجستير غير منشسورة، جامعة مؤته، الكرك، الأردن.

11. Puppet theatre in Syria, (2011). The memory of 50 giving years. Syria's Guidance Journal. http://zanubya.wordpress.com

مسرح العرائس في سورية، (2011). ذاكرة الخمسين عاما من العطاء. مجلة دليل سريا. متاح على الرابط:

https://zanubya.wordpress.com

12. Dunst, J, (2012). Effects of Puppetry on Elementary Students Knowledge of and Attitudes Toward Indivisuals with Disabilities. International electronic journal of elementary education, vol. 4, no. 3, page 451-453.

13. Fisler, B, (2003). Quantifiable Evidence, Reading Pedagogy and Puppets. Research in Drama education: the Journal of applied theatre.

14. Hamdawi, J, (2009). Puppet theatre. Alarab Diwan, available on the link http://diwanalarab.com\spip.php

حمداوي، جميل، (2009). مسرح الدمى والعرائس. ديوان العرب، متاح على الرابط: http://diwanalarab.com/spip.php

15. Haya's cultural center, (2017). Theatrical arts journal. Available on link: http://theater.blogspot.com

مركز هيا الثقافي، (2017). مجلة الفنون المسرحية. متاح على الرابط: ttps://theaterars.blogspot.com

16. Karma, R, (2007). The theater is obligatory. Available on the Link http://www.m.ahewar.org.

كرمة، رشيدة، (2007). المسرح فريضة. متاح على الرابط: http://www.m.ahewar.org

17. Kamal, A, (2015). The role of puppet theatre in developing visual skills for children with learning disabilities. Childhood and Education Journal. Vol. 18, no. 66, Egypt.

كمال الدين، حسين، (2015). مدى دور مسرح العرائس في تنمية المهارات البصرية للأطفال ذوي صعوبات التعلم. مجلة الطفولة والتربية.المجلد (18)، العدد (66)،مصر.

18. Khidr, E, (2010).  A theatrical program proposition to develop the Arabian identity for preschoolers in light of the variables of the globalization era. Childhood Studies, vol.13, no.47, Egypt.

خضر، إيمان أحمد، (2010). فعالية برنـامج مـسرحي مقتـرح لتنميـة الهويـة العربية لدى طفل الروضة في ضوء متغيرات عـصر العولمـة. دراسـات الطفولـة، المجلد (١٣)،العدد (٤٧)، مصر.

19. Liliana, S.Brenda, J, (2010). The Mcspoons: Using Puppetry's Narrative Impact to Reduce Family TV Time. A center for health promotion and prevention research, university of Texas Health science center, vol.2, no.1, page 46-66.

20. Marwan, A. Alkudah, A, (2013). Children's theatre in Jordan. A reading in its content and artistic form. The Studies of Human and Social Sciences, vol.40, no.2.

 مروان، عبد العزيز، القضاة، أحمد، (2013). مسرحُ الطفل في الأردنّ. قراءةٌ في محتواه وشكله الفني، دراسات العلوم الإنسانية والاجتماعية، مجلّد(40)، العدد (2 (.

21. Mary, K, (2007). Puppets in Education and Development in Africa. The puppets dual nature and sign systems in action, journal south African theatre journal, vol. 21, issue one, dramatic learning spaces.

22. Moss, S, (2006). Embodying the Spirit Puppets in the Dance Studio. Journal of physical education, recreation and dance (JOPERD), vol. 77, no. 7, page 31-34.

23. Naylor, S. Keogh, B. Downing, B. Maloney, J. Simon, S, (2007). The Puppets Project: Using Puppets to Promote Engagement and Talk in Science. In Pinto R, couso D. (eds) contributions from science education research. Springer, Dordrecht.

24. Okada, K, Oliver, S, (2002). The Spirit of Chinese Shadow Puppet Theater. arts & activities(ERIC Document reproduction service No EJ665394).

25. Sam, P,(2015). Reasons Why Puppet Will Change Your Classroom Forever. Puppet-based learning teaches students design thinking, growth mindset, writing, how to work in sharable media, and how to approach learning without fear. Plus, it's fun by P. July GOERGE LUCAS EDUCATIONAL FOUNDATION

26. Shihab, Y, (2005). Chilren's Literature and Theatre in Jordan and Plestine till the Late 80's. Albasheer distribution and dissemination house. Amman, Jordan.

شهاب، يوسف )2005). أدب الطفل ومسرحه في الأردن وفلسطين حتى أواخر الثمانينات. دار البشير للتوزيع والنشر، عمان، الأردن.

27. Stephens, S, (2008). Storytelling with Shadow Puppets School Arts. The art education magazine for teachers ,vol.107, no. 9, page 28-29.

28. The art and literature cultural national council (2013). Available in the link: http://www.nccl.gov.kw

المجلس الوطني للثقافة والفنون والآداب، (2013). متاح على الرابط: https://www.nccal.gov.kw

 

29. Cairo's puppet theatre, (2011). The History of Puppet art in Egypt. Available in the link: http://www.facebook\cairo-puppet-theatre ,

مسرح العرائس القاهرة، (2011). تاريخ فن العرائس في مصر. متاح على الرابط:

https://www.facebook.com/Cairo-Puppet-Theatre

30. watch the show. Available in the link (https: /www.youtube.com)

مشاهدة العمل متوفر على موقع: (https: /www.youtube.com.