JJA » JJA Issues a
 
 Jordanian Journals
Home
Editorial Board
International Advisory Board
Manuscript Organization
Instructions to Authors
Publication Ethics  
JJA Issues  
Contact Address
 

 

الاستفادة من أسلوب محمد عمران في أداء ابتهال (يا عينُ جودي بالدُّموع) لتعليم الارتجال على آلة الناي

محمد زهدي الطشلي، قسم الموسيقى، جامعة اليرموك، إربد، الأردن

 

تاريخ الاستلام: 7/ 8/ 2022

 

تاريخ القبول: 8/ 12/ 2022

Utilizing Mohammad Imran's Style in Performing the Invocation (Ya Aynu Joudi Baddumu') for Teaching Improvisation on the Ney (Flute).

Mohammad Al Tashli, Department of Music Yarmouk University -Yarmouk University- Irbid,

     Jordan

 

 

 

 

Doi : https://doi.org/10.47016/16.3.4

Cited by : Jordan Journal of the Arts, 16 (3) (2023) 371 -387

PDF

الملخص

هدف هذا البحث إلى التعرُّف على الجمل اللحنية التي استخدمها محمد عمران في ابتهال (يا عين جودي بالدموع)، كما تناول التعرف على التحويلات المقامية التي أدرجها محمد عمران في الابتهال، إضافة إلى تقسيم الابتهال إلى جمل لحنية قصيرة وواضحة، حتى يتمكن المؤدون من توظيفها في الارتجال على آلة الناي، كما تمثلت أهمية البحث في إيجاد مرجعية علمية عملية تعليمية للارتجال على آلة الناي، وذلك من خلال توظيف مهارتي القراءة والاستماع للإسهام في تطوير قدرات المؤدي على فهم وإدراك الجمل اللحنية المنتقاه، ومن ثم محاولة تقليدها، وقد اتبع البحث المنهج التحليلي (تحليل المحتوى)، تمثلت حدود البحث في الجمل اللحنية والتحويلات المقامية التي استخدمها عمران في الابتهال.

الكلمات المفتاحية: آلة الناي، محمد عمران، الارتجالات، التقاسيم، الإنشاد الديني، الأداء، الموسيقى العربية، الانتقالات المقامية.

 

Abstract

The aim of this research is to identify the melodic phrases used by Mohammed Imran in the invocation "Ya Aynu Joudi Baddumu'", and to explore the MAKAM[i] transformations introduced by Mohammed Imran in the invocation. Additionally, the research delves into dividing the invocation into short and clear melodic phrases, allowing performers to employ them in improvisation on the Ney (flute). The significance of the research lies in establishing a practical scientific reference for teaching improvisation on the Ney, utilizing reading and listening skills to contribute to enhancing performers' abilities in understanding and perceiving the selected melodic phrases. The research uses an analytical methodology (content analysis), focusing on the melodic phrases and maqam transformations employed by Imran in the invocation.

Keywords: Ney (Flute), Mohammed Imran, Improvisations, Maqam Transformations, Religious Chanting, Performance, Arabic Music, Maqam Transitions and Scales.


 

[i] A makam (maqam) is a series of trichords, tetrachords, and/or pentachords that make up a "scale", with a particular tonic, particular dominant notes, and a melodic progression (ascending, descending, or a combination of the two), David Erath, http://www.daviderath.com/oud/makam-music

 

 

 

 

 

 

 

Sources and references                                               المصادر والمراجع

1. Al-Jamal, Khaled, 2021, the Islamic cultural dimension in religious chanting Through a study of its stylistic features and its relationship to Arabic singing (Ibtihal “O Master of the Universe” by Muhammad Imran as a model)”, No. 54, page 150, Journal of Popular Culture for Studies, Research and Publishing, Kingdom of Bahrain.

الجمل، خالد،2021، البعد الثقافي الإسلامي في الإنشاد الديني من خلال دراسة لميزاته الأسلوبية وعلاقته بالغناء العربي (ابتهال "يا سيد الكونين" لمحمد عمران نوذجا)"، العدد 54، الصفحة 150، مجلة الثقافة الشعبية للدراسات والبحوث والنشر، مملكة البحرين.

2. Taha, Marwa, 2017, A proposed program using one of the western rhythmic patterns to develop creativity in educational musical improvisation, published research, volume 1, page 223-201, Research Conferences Refereed, Fourth Conference, Faculty of Specific Education, Ain Shams University, Egypt.

طه، مروة، 2017، برنامج مقترح بإستخدام أحد الأنماط الإيقاعية الغربية لتنمية الإبتكارية في الإرتجال الموسيقي التعليمي، بحث منشور، مجلد 1، الصفحة 223-201، بحوث مؤتمرات محكمة، المؤتمر الرابع، كلية التربية النوعية، جامعة عين شمس، مصر.

3. Youssef, Taymour, 2008, Improvisation is affected by the local and musical heritage, published research, No. 80, Volume 79, page 22-11, Research and Court articles, Journal of Folk Arts, General Egyptian Book Authority, Egypt.

يوسف، تيمور، 2008، تأثر الارتجال بالتراث الموسيقي والمحلي، بحث منشور، العدد 80، مجلد 79، الصفحة 22-11، بحوث ومقالات محكمة، مجلة الفنون الشعبية، الهيئة المصرية العامة للكتاب، مصر.

4. Darwish, Nisreen and Al-Kurdi, Abdullah and Muhammad, Amani and Ibrahim, Amal, (2011), Innovative Participation Deduced from Taha Al-Fashni’s Ibtihal (God) to develop the musical performance of students of the Qanun Instrument, No. 19, page 540-511, Journal of Specific Education Research, University of Mansoura, Egypt.

درويش، نسرين والكردي، عبد الله ومحمد، أماني وإبراهيم، أمل، (2011تقاسيم مبتکرة مستنبطة من ابتهال (إلهي) لطه الفشني لتنمية الأداء العزفي لدي دارسي آلة القانون، العدد 19، الصفحة 540-511، مجلة بحوث التربية النوعية، جامعة المنصورة، مصر.

5. Judge, thank you. (2015). Genius of Recitation in the Twentieth Century, 2nd Edition, Cairo, Al-Gomhoria Press.

القاضي، شكري، 2015، عباقرة التلاوة في القرن العشرين، ط2، القاهرة، دار الجمهورية للصحافة.

6. Al-Tashli, Muhammad, (2013). Adapting Jordanian Songs in Teaching Nay Performing for Beginners, an unpublished PhD thesis, Faculty of Music Education, Department of Arabic Music, Helwan University, Cairo.

الطشلي، محمد، (2013)، توظيف الأغنية الأردنية في تعليم العزف على آلة الناي للمبتدئين، رسالة دكتوراه غير منشورة، كلية التربية الموسيقية، قسم الموسيقى العربية، جامعة حلوان، القاهرة.

7. Bakhti, Ibrahim. (2015). Methodological guide to preparing scientific research (note, thesis, report, article), according to the IMRAD method, 4th edition, Kasdi Merbah University, Algeria.

بختي، إبراهيم، (2015). الدليل المنهجي لإعداد البحوث العلمية (المذكرة، الأطروحة، التقرير، المقال) وفق طريقة ال IMRAD، ط4، جامعة قاصدي مرباح، الجزائر.