JJA JJA Issues a
 
 Jordanian Journals
Home
Editorial Board
International Advisory Board
Manuscript Organization
Instructions to Authors
Publication Ethics  
JJA Issues  
Contact Address
 

 

 

التنوع الشكلي والتقني في الخزف المعاصر، الخزاف العراقي شنيار عبد الله أنموذجا

يعقوب العتوم، الجامعة الأردنية، كلية الفنون والتصميم، عمان، الأردن

بدر المعمري، قسم التربية الفنية، جامعة السلطان قابوس، مسقط، سلطنة عمان

 

تاريخ الاستلام: 5/ 10 / 2022

 

تاريخ القبول: 1/ 2/ 2023

Formal and Technical Diversity in Contemporary Ceramics: The Iraqi Ceramist Shanyar Abdullah as a Model

Yacoub Al-Otoom, College of Art and Design, Yarmouk University, Jordan

Bader Al-Maamari, Department of Art Education, Sultan Qaboos University, Muscat, Oman

 

 

 

 

Doi : https://doi.org/10.47016/16.3.6

Cited by : Jordan Journal of the Arts, 16 (3) (2023) 407 - 423

PDF

 

الملخص

هدفت هذه الدراسة للكشف عن أهمية الشكل والتقنية في الخزف المعاصر، وتأثيرها على المنجز النهائي، من خلال التعرف على التنوع في تجربة الخزاف العراقي شنيار عبد الله وأساليبه في التعامل مع الشكل من ناحية بنائية وتشكيلية وتقنية، وأيضاً التحولات والمتغيرات التي دفعت به لإظهار الشكل الخزفي المعاصر. إذ قام الباحثان باستخدام المنهج الوصفي التحليلي لمناسبته طبيعة البحث، بوصف وتحليل الأعمال الخزفية من خلال طرق البناء والتزجيج، والتنوع في الشكل والتقنية. وفي ظل ما سبق فقد توصل الباحثان إلى مجموعة من النتائج أهمها: المزاوجة بين فن الرسم والنحت والخزف، والتأكيد على فلسفة المنتظم واللامنتظم في بنائية الشكل الخزفي، و التأكيد على أهمية طرق البناء والتشكيل من أجل تحقيق التنوع البنائي في التكوين الفني، وظهوره على عدة مستويات هي المستوى الخارجي للكتلة والفراغ، و المستوى الداخلي للعناصر الفنية في محتوى التكوين البنائي للشكل، وظهور التنوع في الشكل والمضمون من خلال التحكم بالتكوين الهندسي، وعدم التركيز على النسب التشريحية للشكل الإنساني لتحقيق الشكل العضوي التجريدي من أجل التأكيد على الأبعاد الجمالية والرمزية والفكرية. وأيضاً تحقيق التنوع التقني من خلال تركيزه على أحادية اللون والملامس اللونية في الشكل، وأعتبر المكعب في التكوين البنائي الهندسي في أعمال شنيار عبد الله هي مفردة تشكيلية تميزت بها منجزاته الخزفية في بنية الشكل الخزفي.

الكلمات المفتاحية: التنوع، الشكل، الخزف، التقنية، المعاصرة.

 

Abstract

 

The study aims to understand the importance of form and technique in contemporary ceramics by analyzing the experience of the Iraqi ceramist Shaniar Abdullah. The study highlights the diversity in approaches to form in terms of construction, shaping, and technique. The researchers used a descriptive-analytical approach to describe and analyze the ceramic works in terms of construction methods, glazing, and diversity in form and technique. The study reveals several key findings, including the integration of drawing, sculpture, and ceramics, emphasizing the philosophy of regularity and irregularity in ceramic form construction, and the importance of construction and shaping methods to achieve structural diversity in artistic composition, appearing at various levels such as the external level of mass and space, and the internal level of artistic elements in the content of the formative structure. The study also highlights the appearance of diversity in both form and content through control over geometric composition, avoiding a focus on anatomical proportions of the human form to achieve abstract organic shapes, emphasizing aesthetic, symbolic, and intellectual dimensions. Technical diversity is achieved by focusing on monochromatic and chromatic texture in form, considering the cube in geometric formative composition in Shaniar Abdullah's works as a distinctive sculptural element in the ceramic form structure. 

Keywords: Diversity, Form, Ceramics, Technique, Contemporary.

 

 

 

 

 

 

 

Sources and references                                               المصادر والمراجع

 

1. ابن منظور، جمال الدين محمد. (1999). لسان العرب، ج1، مجلد 5، دار النشر للطباعة، بيروت.ب.ت. 3792.

Ibn Manzur, Jamal al-Din Muhammad. (1999). Lisan Al Arab, Part1, Volume 5, Publishing House for Printing, Beirut, B.T. 3792.

2. أحمد، إبراهيم. (2006). إشكالية الوجود والتقنية عند مارتن هيدجر، الدار العربية للعلوم، الجزائر. 41-42.

Ahmed, Ibrahim. (2006). The problem of existence and technology at Martin Heidegger, Arab House of Sciences, Algeria. 41-42.

3. جودة، ايمن علي. (2007). الإشكالية الجدلية بين التقنية والشكل والمضمون وعلاقاتها بالإبداع الفني الخزفي، مجلة علوم وفنون دراسات وبحوث، جامعة حلوان، المجلد التاسع عشر، العدد 2.

Gouda, Ayman Ali (2007). The dialectical problem between technology, form and content and its relations to artistic ceramic creativity, Journal of Science and Arts Studies and Research, Helwan University, Volume Nineteen, Issue 2.

4. ستولنيتز، جيروم. (1974م). النقد الفني، ت: فؤاد زكريا، مطبعة جامعة عين الشمس.353.

Stolnitz, Jerome. (1974). Art Criticism, T: Fouad Zakaria, Ain Shams University Press. 353.

5. حكيم، راضي. (1986). فلسفة الفن عند سوزان لانجر، مطبعة دار الشؤون الثقافية العامة، بغداد.12.

Hakim, Radi (m. 1986). The Philosophy of Art at Susan Langer, Public Cultural Affairs House Press, Baghdad. 12.

6. الزمخشري، محمود بن عمر. (2007). أساس البلاغة، تحقيق محمد باسل، دار الكتب، بيروت،657.

Al-Zamakhshari, Mahmoud bin Omar. (2007). The basis of rhetoric, investigated by Muhammad Basil, Dar al-Kutub, Beirut, 657.

7. الزمخشري، جار الله محمود. (1998). تفسير الكشاف عن حقائق التنزيل وعيون الأقاويل، مطبعة البابي الحلبي، القاهرة، مصر،501.

Al-Zamakhshari, Jarallah Mahmoud. (1998). Interpretation of the Scout on the facts of the download and the eyes of gossip, Al-Babi Al-Halabi Press, Cairo, Egypt, 501.

8. الزيات، نذير. (2002). فن الخزف، دار الراتب الجامعية، بيروت،23.

Al-Zayyat, Nazir. (2002). The Art of Ceramics, Dar Al-Rateb University, Beirut, 23.

9. شحادة، آمنة، (2015). البنية الهندسية في النحت العربي المعاصر. جامعة دمشق كلية الفنون الجميلة، قسم النحت.

Shehadeh, Amna, (2015). Geometrical structure in contemporary Arab sculpture. Damascus University, Faculty of Fine Arts, Department of Sculpture.

10. الشال، عبد الغني. (1960). الخزف ومصطلحاته الفنية، دار المعارف، مصر،38.

Al-Shall, Abdul Ghani. (1960). Ceramics and its technical terms, Dar Al Maaref, Egypt, 38.

11. عباس، علي خالد. (2013). توظيف التقنيات في بنية الشكل النحتي، العراق، معهد الفنون، العدد 7.

Abbas, Ali Khaled. (2013). Employing Techniques in the Structure of Sculptural Form, Iraq, Art Institute, No. 7.

12. عبد الأمير، صفا لطفي، وصالح وضاري مظهر. (2005). الوحدة والتنوع للزخرفة الإسلامية في جامع قرطبة، مجلة دراسات في التاريخ والآثار، جمعية المؤرخيين والآثاريين في العراق، ع:4،25.

Abdul Amir, Safa Lutfi, Saleh and Dhari Mazhar. (2005). Unity and Diversity of Islamic Decoration in the Mosque of Cordoba, Journal of Studies in History and Archeology, Association of Historians and Archaeologists in Iraq, p: 4, 25.

13. عبد الحليم، فتح؛ رشدان، أحمد. (2002). التصميم في الفن التشكيلي، عالم الكتاب للطباعة والنشر والتوزيع، عمان،80-82.

Abdelhalim, Fatah; Rashdan, Ahmed. (2002). Design in plastic art, the world of the book for printing, publishing and distribution, Amman, 80-82.

14. العبيدي، وعد محمد، (2022). التنوع الشكلي والتقني في نتاجات الخزف الأغريقي، مجلة الدراسات المستدامة، السنة الرابعة، المجلد الرابع، العدد الأول، الملحق (1).

Al-Obaidi, Waad Muhammad (2022). Formal and technical diversity in the products of Greek ceramics, Journal of Sustainable Studies, Fourth Year, Volume Four, Issue One, Supplement (1).

15. علوان، رولا عبد الإله. (2013). الشكل في خزفيات سهام السعودي (دراسة تحليلية)، بغداد، مجلة ميسان للدراسات الأكاديمية، مجلد، 12 العدد 23، جامعة البصرة، كلية الفنون الجميلة، 176.

Alwan, Rola Abdel-Ilah. (2013). The Form in the Ceramics of Siham Al-Saudi (An Analytical Study), Baghdad, Maysan Journal of Academic Studies, Volume, 12, No. 23, University of Basra, College of Fine Arts, 176.

16. الغوري، هناء محمد. (2001). القيم الفنية للخزف النحتي المعاصر ودورها في إثراء تدريس الخزف، جامعة حلوان، كلية التربية الفنية، قسم التعبير المجسم، رسالة ماجستير غير منشورة، المقاهرة،18.

Al-Ghouri, Hana Mohammed. (2001). The artistic values of contemporary sculptural ceramics and their role in enriching the teaching of ceramics, Helwan University, Faculty of Art Education, Department of Stereoscopic Expression, unpublished master's thesis, Cairo, 18.

17. الفراهيدي، الخليل بن أحمد. (2007). العين، دار ومكتبة الهلال، 435.

Al-Farahidi, Al-Khalil bin Ahmed. (2007) Al-Ain, Al-Hilal House and Library, 435.

18. معلوف، الأب لويس. (1986). المنجد في اللغة الإعلام، المكتبة الشرقية، دار المشرق، بيروت، الطبعة الثلاثون،847.

Maalouf, Father Louis (1986). Al-Munajjid in Media Language, Eastern Library, Dar Al-Mashreq, Beirut, Thirtieth Edition, 847.

19. الناصري، ثامر يوسف. (2006). الوحدة والتنوع في النحت الخزفي المعاصر في العراق، رسالة ماجستير، كلية الفنون الجميلة، جامعة بغداد،2، 99.

20. Bliss, G. (2001). Practical Solution for Potters. London, Sterling Silver Book Publishing Co، Inc. 6.

21. Bliss, G. (2002). The Potters Question and Answer Book, London, A and C Black Publishers,134-165.

22. Branfman, S. (2007). Raku Mastering, New York, London: Imprint of Sterling. Publishing,18.

23. Clark, K. (1964). Practical Pottery and ceramics, Britain, studio vista publishers. Limited,60.

24. Davies, D. (2000). Wheel Throwing Ceramics, Lark Ceramics Book Publishingm12-13.

25. Hamer, F., & Hamer, J. (2016). The potter's dictionary: Of materials and techniques. Bloomsbury Academic.

26. Mattison, S. (2001). Two in One Manual Ceramics, London, Apples Press Sheridan House,44