القدرة التنبؤية للذكاء الانفعالي بالشغف الأكاديمي لدى طلبة الجامعة
عماد
الزعبي*
و عمر العظامات**
*
جامعة البلقاء التطبيقية، الأردن.
**
وزارة التربية والتعليم، الأردن.
Doi://10.47015/18.4.10

JJES,18(4), 2022, 759-772
ملخص:
هدفت هذه الدراسة إلى تقصي القدرة التنبؤية للذكاء
الانفعالي بالشغف الأكاديمي ببُعديه (المتناغم
والقهري) لدى طلبة جامعة البلقاء التطبيقية في مدينة
السلط في الأردن. تكونت عينة الدراسة من (527)
طالبًا وطالبةً. واستخدم في هذه الدراسة مقياسان:
مقياس الشغف الأكاديمي، ومقياس الذكاء الانفعالي.
وأظهرت نتائج الدراسة أن مستوى الشغف الأكاديمي
المتناغم لدى طلبة الجامعة مرتفع، ومستوى الشغف
الأكاديمي القهري متوسط، وأن هناك
فروقًا دالةً إحصائيًا في الشغف الأكاديمي المتناغم،
تعزى للسنة الدراسية لصالح طلبة السنة الأولى، وأن
الشغف الأكاديمي القهري يتناقص بشكل دال إحصائيًا كلما
تقدم الطالب في سنوات الدراسة، وأنه لا توجد فروق دالة
إحصائيًا في بُعدي الشغف الأكاديمي: المتناغم، والقهري
تعزى للتخصص الدراسي والجنس. كذلك
أظهرت النتائج أن الذكاء الانفعالي قد ساهم بالتنبؤ
بالشغف الأكاديمي المتناغم، من خلال بُعدي: تنظيم
الانفعالات، والتواصل الاجتماعي. حيث بلغت نسبة
التباين التراكمية المفسرة التي تعود لهذين البعدين
مجتمعين في الشغف الأكاديمي المتناغم (33.8%)،
وأظهرت النتائج أيضًا أن الذكاء الانفعالي قد ساهم
بالتنبؤ بالشغف الأكاديمي القهري، من خلال بُعدي
التواصل الاجتماعي، والتعاطف. حيث بلغت نسبة التباين
التراكمية المفسرة التي تعود لهذين البُعدين مجتمعين
في الشغف الأكاديمي القهري (15.1%).
(الكلمات
المفتاحية:
الشغف الأكاديمي، الشغف المتناغم، الشغف القهري، الذكاء الانفعالي، طلبة
الجامعة)
The Predictability of Emotional
Intelligence in Academic Passion among University Students
Emad Al-Zubi,
Al-Balqa’ Applied
University, Jordan.
Omar Al-Adamat,
Ministry of Education, Jordan.
Abstract:
This study aimed to
investigate the predictive ability of emotional intelligence in
academic passion in its two dimensions (harmonious and obsessive) among
the students of Al-Balqa Applied University in Salt, Jordan. The study
sample consisted of (527) male and female students. Two scales were
used in this study: the academic passion scale and the emotional
intelligence scale. The results of the study showed that the level of
harmonious academic passion among university students is high, the
level of obsessive academic passion is medium and there are
statistically significant differences in the harmonious academic
passion attributed to the study year in favor of first-year students
and that the obsessive academic passion declines statistically as the
student proceeds through years of study. The findings also showed that
there are no statistically significant differences in the two
dimensions: harmonious and obsessive academic passion attributed to
major and gender. The results also showed that emotional intelligence
contributed to the prediction of harmonious academic passion through
the dimensions: emotion regulation and social communication, where the
total variance explained by these two dimensions combined in harmonious
academic passion is (33.8%). The results also showed that emotional
intelligence contributed to the prediction of obsessive academic
passion through the social communication and empathy dimensions, as the
cumulative explained variance due to these two dimensions combined in
obsessive academic passion was (15.1%).
(Keywords:
Academic Passion, Harmonious Passion, Obsessive Passion, Emotional
Intelligence, University Students).
|