JJES » JJES Issues
 
 Yarmouk Journals
Home
Editorial Board
Consulative Board
Manuscript Submission
Publication Guidelines
JJES Issues  
Contact Address
 

 

القدرة التنبؤية للذكاء الانفعالي بالشغف الأكاديمي لدى طلبة الجامعة

 عماد الزعبي* و عمر العظامات**

‏* جامعة البلقاء التطبيقية، الأردن.‏

*‏* وزارة التربية والتعليم، الأردن.‏

 

Doi://10.47015/18.4.10 

JJES,18(4), 2022, 759-772

ملخص: هدفت هذه الدراسة إلى تقصي القدرة التنبؤية للذكاء الانفعالي بالشغف الأكاديمي ببُعديه (المتناغم والقهري) لدى طلبة جامعة البلقاء التطبيقية في مدينة السلط في الأردن. تكونت عينة الدراسة من (527) طالبًا وطالبةً. واستخدم في هذه الدراسة مقياسان: مقياس الشغف الأكاديمي، ومقياس الذكاء الانفعالي. وأظهرت نتائج الدراسة أن مستوى الشغف الأكاديمي المتناغم لدى طلبة الجامعة مرتفع، ومستوى الشغف الأكاديمي القهري متوسط، وأن هناك فروقًا دالةً إحصائيًا في الشغف الأكاديمي المتناغم، تعزى للسنة الدراسية لصالح طلبة السنة الأولى، وأن الشغف الأكاديمي القهري يتناقص بشكل دال إحصائيًا كلما تقدم الطالب في سنوات الدراسة، وأنه لا توجد فروق دالة إحصائيًا في بُعدي الشغف الأكاديمي: المتناغم، والقهري تعزى للتخصص الدراسي والجنس. كذلك أظهرت النتائج أن الذكاء الانفعالي قد ساهم بالتنبؤ بالشغف الأكاديمي المتناغم، من خلال بُعدي: تنظيم الانفعالات، والتواصل الاجتماعي. حيث بلغت نسبة التباين التراكمية المفسرة التي تعود لهذين البعدين مجتمعين في الشغف الأكاديمي المتناغم (33.8%)، وأظهرت النتائج أيضًا أن الذكاء الانفعالي قد ساهم بالتنبؤ بالشغف الأكاديمي القهري، من خلال بُعدي التواصل الاجتماعي، والتعاطف. حيث بلغت نسبة التباين التراكمية المفسرة التي تعود لهذين البُعدين مجتمعين في الشغف الأكاديمي القهري (15.1%).

(الكلمات المفتاحية: الشغف الأكاديمي، الشغف المتناغم، الشغف القهري، الذكاء الانفعالي، طلبة الجامعة)

The Predictability of Emotional Intelligence in ‎Academic Passion among University Students

Emad Al-Zubi, Al-Balqa’ Applied University, Jordan

Omar Al-Adamat, Ministry of Education, Jordan

Abstract: This study aimed to investigate the predictive ability of ‎emotional intelligence in academic passion in its two ‎dimensions (harmonious and obsessive) among the students of ‎Al-Balqa Applied University in Salt, Jordan. The study sample ‎consisted of (527) male and female students. Two scales were ‎used in this study: the academic passion scale and the emotional ‎intelligence scale. The results of the study showed that the level ‎of harmonious academic passion among university students is ‎high, the level of obsessive academic passion is medium and ‎there are statistically significant differences in the harmonious ‎academic passion attributed to the study year in favor of first-‎year students and that the obsessive academic passion declines ‎statistically as the student proceeds through years of study. The ‎findings also showed that there are no statistically significant ‎differences in the two dimensions: harmonious and obsessive ‎academic passion attributed to major and gender. The results ‎also showed that emotional intelligence contributed to the ‎prediction of harmonious academic passion through the ‎dimensions: emotion regulation and social communication, ‎where the total variance explained by these two dimensions ‎combined in harmonious academic passion is (33.8%)‎‏.‏‎ The ‎results also showed that emotional intelligence contributed to ‎the prediction of obsessive academic passion through the social ‎communication and empathy dimensions, as the cumulative ‎explained variance due to these two dimensions combined in ‎obsessive academic passion was (15.1%)‎.

(Keywords: Academic Passion, Harmonious Passion, Obsessive Passion, Emotional Intelligence, University Students).