مدى تحقق مبادئ تصميم منحى التعلم الثلاثي في مقرر التدريب الميداني لدى
الطلبة المعلمين من تخصصي العلوم والرياضيات بكلية التربية/ جامعة السلطان
قابوس
فاطمة
الحجرية*
و
خولة الحوسنية
**
و
سلامة البدرية
*
و
عبدالله أمبوسعيدي
*
*
وزارة التربية والتعليم، سلطنة عُمان.
**
جامعة
السلطان قابوس،
سلطنة عُمان.
Doi://10.47015/18.4.11

JJES,18(4), 2022, 773-790
ملخص:
هدفت الدراسة إلى الوقوف على واقع مقرر التدريب
الميداني، في تخصصي العلوم والرياضيات، في كلية
التربية في جامعة السلطان قابوس، من حيث قدرته على
تحقيق مبادئ تصميم منحى التعلم الثلاثي.
وعملت الدراسة على
تحديد خصائص
الكيانات المعرفية التي أنتجها الطلبة المعلمون،
وحساب مدى تحقق مبادئ تصميم منحى التعلم الثلاثي فيها،
ورصد الفروق الناشئة بين تخصصي العلوم والرياضيات.
ولتحقيق أهداف الدراسة، تم تصميم استمارة لحساب مدى
تحقق مبادئ التعلم الثلاثي، وتحليل الملفات الوثائقية
التي قدمها الطلبة المعلمون حسب متطلبات المقرر. تكونت
عينة الدراسة من
24
ملفًا وثائقيًا، احتوت على
645
كيانًا معرفيًا متنوعًا، تم تقديمها من قبل طالبين و22
طالبة من الطلبة المعلمين في تخصصي العلوم والرياضيات
في كلية التربية في جامعة السلطان قابوس. وأظهرت نتائج
الدراسة أن أغلب الكيانات المعرفية التي ينتجها الطلبة
المعلمون جاءت في صورة تقارير، وملخصات، وغالبيتها
العظمى أعمال فردية. تركزت تقنيات التعلم التي
استخدمها الطلبة المعلمون في حزمة برامج الأوفيس.
كما أظهرت النتائج حصول
مبدأ "تعزيز التكامل بين أشكال المعرفة" على مستوى
متوسط من التحقق، بينما جاء مبدأ التكامل بين الوكالة
الفردية. والجماعية في المركز الأخير. وتوصي الدراسة
بالحرص
على إعادة تصميم مقرر التدريب الميداني وفقًا لمبادئ
تصميم منحى التعلم الثلاثي.
(الكلمات
المفتاحية:
مبادئ تصميم منحى التعلم الثلاثي، التعلم المنتج للمعرفة، برامج إعداد
المعلم، الطلبة المعلمون)
The Extent of Achieving the Design Principles of Trialogical Learning
Approach in the Field- training Course for Science and Mathematics
Student-teachers in the College of Education / Sultan Qaboos University
Fatimah Al-Hahajariah,
Slamah
Al-Badriah and Abullah Embosaiedy,
Ministry of Education,. Sultanate of Oman.
Khawla Al-Husniah,
Sultan Qaboos University, Sultanate of Oman.
Abstract:
This study aimed to explore the reality of the field- training course
among the science and mathematics specializtions at the College of
Education in Sultan Qaboos University, in terms of its ability to
achieve the design principles of Ttrialogical Learning Approach [TLA].
The study identified the characteristics of knowledge artifacts that
were produced by student teachers, calculated the extent to which the
design principles were achieved and distinguished the differences that
emerged between the science and mathematics specializations. To achieve
this objective, a content analysis form was designed to analyze the
student teachers' portfolios.
The sample of the study consisted of 24 portfolios, which contained 645
diverse artifacts, presented by two male and 22 female science and
mathematics student teachers. The results showed that the majority of
the knowledge artifacts produced by the student teachers came in the
form of reports and summaries; the vast majority of them were individual
works. The microsoft office was the most widely used technical learning
tool by student teachers. The principle of "promoting cross-integration
of various knowledge practices and artifacts across communities and
institutions" was moderately achieved; whereas, the principle of "the
integration of individual and collective agency" ranked last. Therefore,
the study highly recommends the redesign of the field- training course
according to the principles of TLA.
(Keywords:
Design Principles of TLA, Knowledge- creation Learning, Teacher-
preparation Program, Student Teachers).
|