JJES » JJES Issues
 
 Yarmouk Journals
Home
Editorial Board
Consulative Board
Manuscript Submission
Publication Guidelines
JJES Issues  
Contact Address
 

 

مدى تضمين عناصر المواطنة الرقمية في كتب الحاسب وتقنية المعلومات للمرحلة المتوسطة بالمملكة العربية السعودية

 حنان العوفي* و ماجد الزهراني **

‏* وزارة التربية التعليم، السعودية.‏

*‏* جامعة جدة، السعودية.‏

 

Doi://10.47015/18.4.12 

JJES,18(4), 2022, 791-808

ملخص: هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن مدى تضمين عناصر المواطنة الرقمية في محتوى كتب الحاسب وتقنية المعلومات للمرحلة المتوسطة في المملكة العربية السعودية. اتبعت الدراسة المنهج الوصفي، متمثلًا في أسلوب تحليل المحتوى. وتمثلت عينة الدراسة في كتب الحاسب وتقنية المعلومات المقررة للمرحلة المتوسطة، البالغ عددها ستة كتب. واستخدمت استمارة تحليل محتوى أداة لجمع البيانات، وذلك بعد التأكد من صدقها وثباتها، وقد تضمنت (63) مؤشرًا موزعة على تسعة عناصر. وتوصلت الدراسة إلى حصول عنصر الثقافة الرقمية على أعلى نسبة تضمين من بين العناصر التسعة بنسبة بلغت (84.67%)، وتوزعت نسب تضمين بقية عناصر المواطنة الرقمية الأخرى على نسب منخفضة جدًا، حيث جاء عنصر الوصول الرقمي بنسبة (7.29%)، وعنصر الأمن الرقمي بنسبة ((%3.10، وعنصر الاتصال الرقمي بنسبة (2.09%)، وعنصر القانون الرقمي بنسبة (%1.73)، وعنصر الصحة والسلامة الرقمية بنسبة (1.00%)، وعنصر قواعد السلوك الرقمي بنسبة (%0.09)، وعنصر التجارة الرقمية بنسبة (0.09%)، وعنصر الحقوق والمسؤوليات الرقمية بنسبة (0.09%). وأوصت الدراسة بضرورة تضمين عناصر المواطنة الرقمية في كتب الحاسب وتقنية المعلومات للمرحلة المتوسطة بشكل أكبر وفق خطة مدروسة، وبما يتماشى مع التغيرات المعاصرة والاتجاهات الحديثة.

(الكلمات المفتاحية: المواطنة الرقمية، كتب الحاسب وتقنية المعلومات، المرحلة المتوسطة، تحليل المحتوى)

The Extent of Incorporating the Elements of Digital ‎Citizenship in the Textbooks of Computer and ‎Information Technology in the Intermediate Stage in ‎the Kingdom of Saudi Arabia

Hanan Al-Oufi, Ministry of Education, Saudi Arabia

Majed Al-Zahrani, University of Jeddah, Saudi Arabia

Abstract: This study aimed at exploring the extent of incorporating the elements of digital citizenship in the content of the textbooks of computer and information technology in the intermediate stage in Saudi Arabia. The study followed the descriptive approach through using the content analysis method. The sample of the study was the textbooks of Computer and Information Technology of the intermediate stage, which were six textbooks. The study utilized a content- analysis form as a data-collection tool after ensuring the validity and reliability of that form. The content-analysis form included (63) indicators which were divided into nine elements. The findings indicated that the Digital Literacy element received the highest percentage of incorporation among the nine elements, with a percentage of (84.67%), whereas the rest of the elements received very low percentages: Digital Access element (7.29%), Digital Security element (3.10%), Digital Communication element (2.09%), Digital Law element (1.73%), Digital Health and Safety element (1.00%), Digital Etiquette element (0.09%), Digital Commerce element (0.09%) and Digital Rights and Responsibilities element (0.09%). The study recommended that there should be a greater incorporation of the digital-citizenship elements into the computer and information technology textbooks in the intermediate stage, which should be done according to a well-thought-out plan and in accordance with the contemporary changes and modern trends.

(Keywords: Digital Citizenship, Textbooks of Computer and Information Technology, Intermediate Stage, Content Analysis).