مدى تضمين عناصر المواطنة الرقمية في كتب الحاسب وتقنية المعلومات للمرحلة
المتوسطة بالمملكة العربية السعودية
حنان
العوفي*
و
ماجد الزهراني
**
*
وزارة التربية التعليم، السعودية.
**
جامعة جدة، السعودية.
Doi://10.47015/18.4.12

JJES,18(4), 2022, 791-808
ملخص:
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن مدى تضمين عناصر
المواطنة الرقمية في محتوى كتب الحاسب وتقنية
المعلومات للمرحلة المتوسطة في المملكة العربية
السعودية. اتبعت الدراسة المنهج الوصفي، متمثلًا في
أسلوب تحليل المحتوى. وتمثلت عينة الدراسة في كتب
الحاسب وتقنية المعلومات المقررة للمرحلة المتوسطة،
البالغ عددها ستة كتب. واستخدمت استمارة تحليل محتوى
أداة لجمع البيانات، وذلك بعد التأكد من صدقها
وثباتها، وقد تضمنت (63)
مؤشرًا موزعة على تسعة عناصر. وتوصلت الدراسة إلى حصول
عنصر الثقافة الرقمية على أعلى نسبة تضمين من بين
العناصر التسعة بنسبة بلغت (84.67%)،
وتوزعت نسب تضمين بقية عناصر المواطنة الرقمية الأخرى
على نسب منخفضة جدًا، حيث جاء عنصر الوصول الرقمي
بنسبة (7.29%)،
وعنصر الأمن الرقمي بنسبة ((%3.10،
وعنصر الاتصال الرقمي بنسبة (2.09%)،
وعنصر القانون الرقمي بنسبة (%1.73)،
وعنصر الصحة والسلامة الرقمية بنسبة (1.00%)،
وعنصر قواعد السلوك الرقمي بنسبة (%0.09)،
وعنصر التجارة الرقمية بنسبة (0.09%)،
وعنصر الحقوق والمسؤوليات الرقمية بنسبة (0.09%).
وأوصت الدراسة بضرورة تضمين عناصر المواطنة الرقمية في
كتب الحاسب وتقنية المعلومات للمرحلة المتوسطة بشكل
أكبر وفق خطة مدروسة، وبما يتماشى مع التغيرات
المعاصرة والاتجاهات الحديثة.
(الكلمات
المفتاحية:
المواطنة الرقمية، كتب الحاسب وتقنية المعلومات، المرحلة المتوسطة، تحليل
المحتوى)
The Extent of
Incorporating the Elements of Digital Citizenship in the Textbooks of
Computer and Information Technology in the Intermediate Stage in the
Kingdom of Saudi Arabia
Hanan Al-Oufi,
Ministry of Education, Saudi Arabia.
Majed Al-Zahrani,
University of Jeddah, Saudi Arabia.
Abstract:
This study aimed at exploring the extent of incorporating the elements
of digital citizenship in the content of the textbooks of computer and
information technology in the intermediate stage in Saudi Arabia. The
study followed the descriptive approach through using the content
analysis method. The sample of the study was the textbooks of Computer
and Information Technology of the intermediate stage, which were six
textbooks. The study utilized a content- analysis form as a
data-collection tool after ensuring the validity and reliability of that
form. The content-analysis form included (63) indicators which were
divided into nine elements. The findings indicated that the Digital
Literacy element received the highest percentage of incorporation among
the nine elements, with a percentage of (84.67%),
whereas the rest of the elements received very low percentages: Digital
Access element (7.29%), Digital Security element (3.10%), Digital
Communication element (2.09%), Digital Law element (1.73%), Digital
Health and Safety element (1.00%), Digital Etiquette element (0.09%),
Digital Commerce element (0.09%) and Digital Rights and Responsibilities
element (0.09%). The study recommended that there should be a greater
incorporation of the digital-citizenship elements into the computer and
information technology textbooks in the intermediate stage, which should
be done according to a well-thought-out plan and in accordance with the
contemporary changes and modern trends.
(Keywords:
Digital Citizenship, Textbooks of Computer and Information Technology,
Intermediate Stage, Content Analysis).
|