درجة تطبيق مديري مدارس الأونروا بمحافظات غزة لمعايير القيادة الرقمية
وسبل تحسينها
ناجي
سكر و نجاة أبو حية*
*
جامعة الأقصى، فلسطين.
Doi://10.47015/18.4.13

JJES,18(4), 2022, 809-829
ملخص:
هدفت الدراسة للتعرف إلى درجة تطبيق مديري مدارس
الأونروا بمحافظات غزة لمعايير القيادة الرقمية من
وجهة نظر المعلمين، ومن ثم التوصل لسبل تحسين درجة
التطبيق، ومعرفة ما إذا كانت هناك فروق دالة إحصائيًا
بين متوسطات استجابات أفراد عينة الدراسة حيال تطبيق
المديرين للقيادة الرقمية، وفقًا لمتغيرات الجنس،
والمؤهل العلمي، وعدد سنوات الخدمة، والتخصص، والمرحلة
التعليمية للمدرسة، والمنطقة التعليمية. اتبعت الدراسة
المنهج الوصفي، وتكونت عينة الدراسة من (522) معلمًا
ومعلمةً، أي ما يمثّل 6% من حجم مجتمع الدراسة ممن
طبقت عليهم الاستبانة. وتوصلت الدراسة إلى أن درجة
تطبيق المديرين لمعايير القيادة الرقمية كانت
"متوسطة"، بمتوسط حسابي مقداره (3.20)، كما وُجدت فروق
دالة إحصائيًا عند مستوى الدلالة (α
≤ 0.05)
بين متوسطات تقديرات أفراد عينة الدراسة، وفقًا لمتغير
المنطقة التعليمية لصالح من يتبعون لمنطقتي شمال غزة
والوسطى التعليميتين، مقابل من يتبعون لمناطق غزة
وخانيونس ورفح التعليمية، وعدم وجود فروق دالة
إحصائيًا تبعًا لمتغيرات (الجنس، والمرحلة التعليمية
للمدرسة، وعدد سنوات خدمة المعلم، والمؤهل العلمي،
والتخصص). وقد أوصت الدراسة باعتماد معايير القيادة
الرقمية التي وضعتها الجمعية الدولية للتكنولوجيا في
التعليم في إعداد مديري المدارس واختيارهم.
(الكلمات
المفتاحية:
معايير القيادة الرقمية، مدارس الأونروا، محافظات غزة)
The Degree of
Applying Digital-Leadership of Standards among UNRWA School Principals
in Gaza Governorates and Ways of Improvement
Naji Sukkar and Najat Abu-Hayyeh,
Al-Aqsa
University, Palestine.
Abstract:
This study aims at identifying the degree of applying digital-leadership
standards among UNRWA school principals in Gaza governorates and ways of
improvement, as well as at finding out whether there are statistically
significant differences between the average responses of the
study-sample members towards the principals’ application of digital
leadership according to the variables of gender, educational
qualification, number of years of service, specialization, educational
stage of the school and the educational region. The study uses the
descriptive approach. The study sample consisted of (522) male and
female teachers representing 6% of the study population, who were
invited to fill in a questionnaire. The study found that the degree of
applying digital-leadership standards among school principals was
"medium" with a mean of (3.20). There were statistically significant
differences in the average estimations of the sample members from the
north Gaza and the central education areas and others from Gaza,
Khanyonis and Rafah areas in favor of the first group. But there were no
differences according to other demographics (sex, school level, teacher
years of service, qualification and specialization). The study
recommended adopting the digital-leadership standards developed by the
International Society for Technology in Education in preparing and
selecting school principals.
(Keywords:
Digital Leadership, ISTE-EL, UNRWA Schools, Gaza Governorates).
|