JJES JJES Issues
 
 Yarmouk Journals
Home
Editorial Board
Consulative Board
Manuscript Submission
Publication Guidelines
JJES Issues  
Contact Address
 

 

فاعلية العلاج بالواقع في‎ ‎خفض الاغتراب النفسي لدى الطلبة في ‏مدارس مخيم اللاجئين السوريين في المفرق- الأردن

 نايف الحمد ‏*

‏* جامعة البلقاء التطبيقية ، الأردن.‏

 

Doi://10.47015/18.4.15 

JJES,18(4), 2022, 847-859

ملخص: تسلط هذه الدراسة الضوء على الاغتراب النفسي كظاهرة خطيرة على الطلاب السوريين اللاجئين في المفرق-الأردن. واستهدفت الدراسة الكشف عن فاعلية العلاج بالواقع في خفض الاغتراب النفسي لدى الطلبة في مدارس مخيم اللاجئين السوريين بمدينة المفرق-الأردن، في الفصل الأول للعام الدراسي 2019/2020. وتألفت عينة الدراسة من (18) طالبًا في مدارس مخيم اللاجئين السوريين، قسموا إلى مجموعتين: مجموعة تجريبية تألفت من (9) طلاب، ومجموعة ضابطة تكونت من (9) طلاب. واستخدمت الدراسة مقياس الاغتراب النفسي وبرنامجًا إرشاديًا في العلاج بالواقع. وتوصلت الدراسة في نتائجها إلى فاعلية العلاج بالواقع في خفض الاغتراب النفسي لدى الطلاب في مدارس مخيم اللاجئين السوريين. كما استمر التحسّن لدى أعضاء المجموعة التجريبية بعد شهر من المتابعة، وبناءً على نتائج الدراسة، يوصي الباحث بإجراء دراسات مماثلة وتجريبية في الإرشاد النفسي للوقوف على هذه الظاهرة ومعالجتها، وعلى عينات مختلفة.

(الكلمات المفتاحية: العلاج بالواقع، الاغتراب النفسي، الطلبة، اللاجئون السوريون)

The Effectiveness of Reality Therapy in Reducing Self-alienation among Students in the Syrian Refugee-camp Schools in Al-Mafraq, Jordan

Nayef Alhamad , Al-Balqa Applied University, Jordan‎.

Abstract: This study aims at highlighting psychological alienation as a serious phenomenon in Syrian refugee students in Al-Mafraq, Jordan. The study seeked to verify the effectiveness of realistic therapy in reducing self-alienation among students in the Syrian refugee-camp schools. This study was conducted during the first term of the 2019/2020 school year. The study sample consisted of (N=18) students in the Syrian refugee-camp schools, It was divided into two groups (an experimental group of (N =9) students and a control group of (N=9) students). The study used the self- alienation scale and a counseling program in realistic therapy. The study results revealed the effectiveness of realistic therapy in reducing self-alienation among students in the Syrian refugee-camp schools. The study result also indicated that improvement continued among the members of the experimental group after a month of follow-up. Based on the study results, the researcher recommends conducting similar and experimental studies on psychological counseling to identify and treat phenomenon, on different samples.

(Keywords: Self- Alienation, Reality Therapy, Students of Syrian Refugee-Camp Schools).