فاعلية العلاج بالواقع في خفض الاغتراب النفسي لدى الطلبة في مدارس مخيم
اللاجئين السوريين في المفرق- الأردن
نايف
الحمد *
*
جامعة البلقاء التطبيقية ، الأردن.
Doi://10.47015/18.4.15

JJES,18(4), 2022, 847-859
ملخص:
تسلط هذه الدراسة الضوء على الاغتراب النفسي كظاهرة
خطيرة على الطلاب السوريين اللاجئين في المفرق-الأردن.
واستهدفت الدراسة الكشف عن فاعلية العلاج بالواقع في
خفض
الاغتراب النفسي لدى الطلبة في مدارس مخيم اللاجئين
السوريين بمدينة المفرق-الأردن، في الفصل الأول للعام
الدراسي 2019/2020. وتألفت عينة الدراسة من (18)
طالبًا في مدارس مخيم اللاجئين السوريين، قسموا إلى
مجموعتين: مجموعة تجريبية تألفت من (9) طلاب، ومجموعة
ضابطة تكونت من (9) طلاب. واستخدمت الدراسة مقياس
الاغتراب
النفسي
وبرنامجًا إرشاديًا في العلاج بالواقع. وتوصلت الدراسة
في نتائجها إلى فاعلية العلاج بالواقع في خفض الاغتراب
النفسي لدى الطلاب في مدارس مخيم اللاجئين السوريين.
كما استمر التحسّن لدى أعضاء المجموعة التجريبية بعد
شهر من المتابعة، وبناءً على نتائج الدراسة، يوصي
الباحث بإجراء دراسات مماثلة وتجريبية في الإرشاد
النفسي للوقوف على هذه الظاهرة ومعالجتها، وعلى عينات
مختلفة.
(الكلمات
المفتاحية:
العلاج
بالواقع،
الاغتراب النفسي، الطلبة، اللاجئون السوريون)
The Effectiveness of Reality Therapy
in Reducing Self-alienation among Students in the Syrian Refugee-camp
Schools in Al-Mafraq, Jordan
Nayef Alhamad ,
Al-Balqa
Applied University, Jordan..
Abstract:
This study aims at highlighting psychological alienation as a serious
phenomenon in Syrian refugee students in Al-Mafraq, Jordan. The study
seeked to verify the effectiveness of realistic therapy in reducing
self-alienation among students in the Syrian refugee-camp schools. This
study was conducted during the first term of the 2019/2020 school year.
The study sample consisted of (N=18) students in the Syrian refugee-camp
schools, It was divided into two groups (an experimental group of (N =9)
students and a control group of (N=9) students). The study used the
self- alienation scale and a counseling program in realistic therapy.
The study results revealed the effectiveness of realistic therapy in
reducing self-alienation among students in the Syrian refugee-camp
schools. The study result also indicated that improvement continued
among the members of the experimental group after a month of follow-up.
Based on the study results, the researcher recommends conducting similar
and experimental studies on psychological counseling to identify and
treat phenomenon, on different samples.
(Keywords:
Self- Alienation, Reality Therapy, Students of Syrian Refugee-Camp
Schools).
|