JJES » JJES Issues
 
 Yarmouk Journals
Home
Editorial Board
Consulative Board
Manuscript Submission
Publication Guidelines
JJES Issues  
Contact Address
 

 

العلاقة بين المستوى الاجتماعي-الاقتصادي للأهل والتحصيل الدراسي ومفهوم الذات عند الأبناء: منهجية نمذجة المعادلة البنائية

محمد سكرية وسمر الأحمدية وأسامة سكرية*‏

‏* الجامعة اللبنانية ، لبنان.
 

Doi://10.47015/18.4.2  

JJES,18(4), 2022, 613-627

ملخص: تهدف الدراسة الحالية إلى البحث في العلاقات البنيوية بين المستوى الاجتماعي-الاقتصادي للأهل والتحصيل الدراسي ومفهوم الذات عند الأبناء. تكوَّن مجتمع الدراسة من طلاب الصف الأول الثانوي الملتحقين بالمدارس الرسمية في منطقة جبل لبنان ومحيطها البالغ عددهم (5230) طالبًا وطالبة. وتكوَّنت عيّنة الدراسة من (489) طالبًا وطالبة، تمَّ اختيارهم بالطريقة الميسرة من المدارس المتعاونة في تلك المنطقة. وتمَّ استخدام قائمة مفهوم الذات الشخصي والأكاديمي بالإضافة إلى مقاييس المستوى التعليمي للأب وللأم والدَّخل الشهري للأسرة والمعدَّلات الفصلية للغة الأجنبية والرياضيات لقياس متغيرات الدراسة. وقد بيَّنت نتائج تحليل نمذجة المعادلة البنائية أن المستوى الاجتماعي-الاقتصادي للأهل له تأثيرات مباشرة على كل من مفهوم الذات الأكاديمي والتحصيل الدراسي في اللغة الأجنبية. بدوره، ارتبط مفهوم الذات الأكاديمي بشكل دال بالتحصيل الدراسي في الرياضيات واللغة الأجنبية وتوسَّط جزئيًا العلاقة بين المستوى الاجتماعي-الاقتصادي للأهل والتحصيل الدراسي في اللغة الأجنبية. علاوة على ذلك، لعب مفهوم الذات الأكاديمي دورًا أقوى من مفهوم الذات غير الأكاديمي في التأثيرات المباشرة وغير المباشرة للمستوى الاجتماعي-الاقتصادي للأهل على التحصيل الدراسي.

(الكلمات المفتاحية: المستوى الاجتماعي-الاقتصادي، مفهوم الذات الأكاديمي، التحصيل الدراسي، نمذجة المعادلة البنائية، لبنان)

 

Relationship between the Socio-economic Level of ‎Parents and the Academic and Self-concept of ‎Children: Methology of Structural Equation ‎Modeling

Mohammad Sukkariyah, Samar Al-Ahmadiyah and Osama Sukkatiyah,  The Lebanese University, Lebanon.

 Abstract: The present study aims to investigate the structural relationships between the socio-economic level of parents and the academic achievement and self-concept of children. The study population consisted of 5230 first-grade secondary students enrolled in public schools in the Mount Lebanon region. The sample consisted of 489 students selected conveniently from cooperating schools. The PASCI Student Self-concept Inventory was used in addition to measures of the educational level of the father and mother, monthly household income and term averages for foreign language and mathematics, in order to measure the study variables.The results of structural-equation modeling analysis showed that the socio-economic status had direct effects on academic self-concept and achievement in foreign language. In turn, academic self-concept was significantly related to achievement in mathematics and foreign language and partially mediated the relationship between socio-economic status and achievement in foreign language. Further, academic self-concept played a stronger role than non-academic self-concept in the direct and mediated effects of socio-economic level on educational achievement.

(Keywords: Socio-economic Status, Academic Self-concept, Academic Achievement, Structural-equation Modeling, Lebanon).