JJES JJES Issues
 
 Yarmouk Journals
Home
Editorial Board
Consulative Board
Manuscript Submission
Publication Guidelines
JJES Issues  
Contact Address
 

 

معتقدات معلمي الحلقة الثانية للتعليم الأساسي في سلطنة عمان حول التقويم المستمر وعلاقتها بممارساتهم لكفاياته

حسين الخروصي ربيع الذهلي و خليفة القصابي **

جامعة السلطان قابوس، سلطنة عُمان*

جامعة نزوى، سلطنة عُمان**

Doi://10.47015/18.4.4 

JJES,18(4), 2022, 647-661

ملخص: هدفت هذه الدراسة إلى التعرف إلى معتقدات معلمي الحلقة الثانية للتعليم الأساسي في سلطنة عمان حول التقويم المستمر وعلاقتها بممارساتهم لكفاياته. وقد استُخْدِم المنهج الوصفي الارتباطي، حيث تم بناء استبانة مكونة من جزأيْن: الأول حول المعتقدات، والثاني حول الكفايات. وقد تم تطبيق الاستبانة على (168) معلمًا ومعلمةً من معلمي الصفوف (5-10) من جميع التخصصات الدراسية. وقد بينت نتائج الدراسة أن أفراد العينة يعتقدون أن للتقويم المستمر درجة أهمية مرتفعة، ويمارسون كفايات التقويم المستمر بدرجة مرتفعة، باستثناء الكفاية المتعلقة بتحليل نتائج التقويم المستمر وتفسيرها، حيث جاءت درجة ممارستها متوسطة. وأشارت النتائج إلى أن المعتقدات حول درجة أهمية التقويم المستمر ترتبط ارتباطًا طرديًا دالاً إحصائيًا مع درجة ممارسة كفايات التقويم المستمر. وقد فسرت معتقدات المعلمين حول درجة أهمية التقويم المستمر ما نسبته 31.36% من التباين في درجة ممارساتهم لكفايات التقويم المستمر. وخلصت الدراسة إلى ضرورة توعية المعلمين بأهمية تطبيق التقويم المستمر لتحسين تعلم الطلبة والممارسات التدريسية، وإجراء المزيد من الدراسات ذات العلاقة بالتقويم المستمر.

(الكلمات المفتاحية: التقويم المستمر، استخدام التقويم المستمر، المعتقدات، الكفايات، الحلقة الثانية)

 

The Beliefs of the Teachers of the Second Cycle of ‎Basic Education in the Sultanate of Oman about the ‎Continuous Assessment and Their Relationship with ‎the Practices of Its Competencies

Hussain Alkharusi, Sultan Qaboos University, Sultanate of Oman.

Rabee Al-Dhulli & Khalifa Al-Qassabi, University of Nizwa, Sutanate of Oman.

Abstract: This study aimed to identify the beliefs of the teachers of the second cycle of basic education in the Sultanate of Oman about the continuous assessment and their relationship with the practices of its competencies. A descriptive correlational research approach was employed. A questionnaire was constructed consisting of two parts: the beliefs and the competencies. It was applied to (168) male and female teachers of grades (5-10) in all academic majors. Results showed that the participants believed that continuous assessment has a high degree of importance and that they practiced its competencies with a high degree, except for the competency related to the analysis and interpretation of the results, where the degree of its practice was moderate. The results also indicated that beliefs about the importance of continuous assessment were positively related to the practice of its competencies, as teachers' beliefs explained (31.36%) of the variance in the practices. The study concluded the necessity of educating teachers about the importance of applying continuous assessment to improve student learning and teaching practices, as well as conducting more studies related to continuous assessment.

(Keywords: Continuous Assessment, Use of Continuous Assessment, Beliefs, Competencies, Second Cycle).