معتقدات معلمي الحلقة الثانية
للتعليم الأساسي في سلطنة عمان حول التقويم المستمر
وعلاقتها بممارساتهم لكفاياته
حسين الخروصي*،
ربيع الذهلي و خليفة القصابي
**
جامعة السلطان قابوس، سلطنة عُمان*
جامعة نزوى، سلطنة عُمان**
Doi://10.47015/18.4.4

JJES,18(4), 2022, 647-661
ملخص:
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف إلى معتقدات معلمي الحلقة
الثانية للتعليم الأساسي في سلطنة عمان حول التقويم
المستمر وعلاقتها بممارساتهم لكفاياته. وقد استُخْدِم
المنهج الوصفي الارتباطي، حيث تم بناء استبانة مكونة
من جزأيْن: الأول حول المعتقدات، والثاني حول
الكفايات. وقد تم تطبيق الاستبانة على (168) معلمًا
ومعلمةً من معلمي الصفوف (5-10) من جميع التخصصات
الدراسية. وقد بينت نتائج الدراسة أن أفراد العينة
يعتقدون أن للتقويم المستمر درجة أهمية مرتفعة،
ويمارسون
كفايات التقويم المستمر بدرجة مرتفعة، باستثناء
الكفاية المتعلقة بتحليل نتائج التقويم المستمر
وتفسيرها، حيث جاءت درجة ممارستها متوسطة. وأشارت
النتائج إلى أن المعتقدات حول درجة أهمية التقويم
المستمر ترتبط ارتباطًا طرديًا دالاً إحصائيًا مع درجة
ممارسة كفايات التقويم المستمر. وقد فسرت معتقدات
المعلمين حول درجة أهمية التقويم المستمر ما نسبته
31.36% من التباين في درجة ممارساتهم لكفايات التقويم
المستمر. وخلصت الدراسة إلى ضرورة توعية المعلمين
بأهمية تطبيق التقويم المستمر لتحسين تعلم الطلبة
والممارسات التدريسية، وإجراء المزيد من الدراسات ذات
العلاقة بالتقويم المستمر.
(الكلمات
المفتاحية:
التقويم المستمر، استخدام التقويم المستمر، المعتقدات، الكفايات، الحلقة
الثانية)
The Beliefs of the Teachers of the Second Cycle of
Basic Education in the Sultanate of Oman about the Continuous
Assessment and Their Relationship with the Practices of Its
Competencies
Hussain Alkharusi,
Sultan Qaboos University, Sultanate of Oman.
Rabee Al-Dhulli & Khalifa Al-Qassabi,
University of Nizwa, Sutanate of Oman.
Abstract:
This study aimed to identify the beliefs of the teachers of the second
cycle of basic education in the Sultanate of Oman about the continuous
assessment and their relationship with the practices of its
competencies. A descriptive correlational research approach was
employed. A questionnaire was constructed consisting of two parts: the
beliefs and the competencies. It was applied to (168) male and female
teachers of grades (5-10) in all academic majors. Results showed that
the participants believed that continuous assessment has a high degree
of importance and that they practiced its competencies with a high
degree, except for the competency related to the analysis and
interpretation of the results, where the degree of its practice was
moderate. The results also indicated that beliefs about the importance
of continuous assessment were positively related to the practice of its
competencies, as teachers' beliefs explained (31.36%) of the variance in
the practices. The study concluded the necessity of educating teachers
about the importance of applying continuous assessment to improve
student learning and teaching practices, as well as conducting more
studies related to continuous assessment.
(Keywords:
Continuous Assessment, Use of Continuous Assessment, Beliefs,
Competencies, Second Cycle). |