JJES JJES Issues
 
 Yarmouk Journals
Home
Editorial Board
Consulative Board
Manuscript Submission
Publication Guidelines
JJES Issues  
Contact Address
 

 

درجة ممارسة أعضاء هيئة التدريس للقيادة الشغوفة في جامعة اليرموك

 محمد بني هاني و غدير خطايبة*

* جامعة اليرموك، الأردن.

Doi://10.47015/18.4.5 

JJES,18(4), 2022, 663-677

ملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن درجة ممارسة أعضاء هيئة التدريس للقيادة الشغوفة في جامعة اليرموك من وجهة نظر طلبة الدراسات العليا. وقد تم استخدام المنهج الوصفي المسحي، وتكونت عينة الدراسة من (355) طالبًا وطالبة من طلبة الدراسات العليا في جامعة اليرموك، وتمثلت أداة الدراسة في استبانة مكونةٍ من (43) فقرة، موزعة على خمسة مجالات (الطاقة الروحية، والذكاء العاطفي، والتحفيز، والالتزام بالنجاح، والرؤية). وأظهرت نتائج الدراسة أنَّ درجة ممارسة أعضاء هيئة التدريس للقيادة الشغوفة جاءت بدرجة متوسطة، بمتوسط حسابي (3.18)، وانحراف معياري (8.17)، وبينت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تُعزى لأثر متغيرات الجنس والبرنامج الدراسي، ووجود فروق تُعزى لأثر متغير نوع الكلية، لصالح الكليات الإنسانية. وأوصى الباحثان باقتراح برامج تربوية من قِبل القادة الشغوفين تعزز القيادة الشغوفة لدى أعضاء هيئة التدريس، وإجراء دراسات تتعلق بالقيادة الشغوفة في بيئات تربوية مختلفة، وباستخدام أدوات بحث ومتغيرات أخرى.

(الكلمات المفتاحية: درجة ممارسة، القيادة الشغوفة، جامعة اليرموك)

Degree of Employing Passionate Leadership by Faculty Members at Yarmouk University

Mohammad Bani Hani and Ghadeer Khataibeh,  Yarmouk University, Jordan 

Abstract: This study aims at revealing the degree of employing passionate leadership by Yarmouk University professors as perceived by graduate students. A descriptive survey method is used in which a questionnaire was randomly distributed to a sample of (355) graduate students. It is made of 43 statements distributed over 5 categories; spiritual energy, emotional intelligence, motivation, commitment to success and vision. The study revealed that the employment of passionate leadership by college professors came in a moderate degree, with an average of (3.18) and a standard deviation of (8.17). No statistical differences were found in the study attributed to gender or program of the study, but there were statistically significant differences found due to the type of college in favor of colleges of humanities. The researchers recommend that there should be training programs in passionate leadership offered by passionate leaders, as well as further research in various educational environments and using different research methodologies.

(Keywords: Practicing Degree, Passionate Leadership, Yarmouk University).