JJES » JJES Issues
 
 Yarmouk Journals
Home
Editorial Board
Consulative Board
Manuscript Submission
Publication Guidelines
JJES Issues  
Contact Address
 

 

أثر المزاج وأنماط التعلق في نظرية العقل

سمية الزعبي*‏ و معاوية أبو غزال**

وزارة التربية والتعليم ، الأردن*

جامعة اليرموك، الأردن**‏

Doi://10.47015/18.4.6 

JJES,18(4), 2022, 679-699

ملخص: هدف البحث الموسوم بأثر المزاج وأنماط التعلق في نظرية العقل إلى الكشف عن أثر المزاج وأنماط التعلق في نظرية العقل، وعمّا إذا كانت هناك فروق دالة في نظرية العقل تعزى لمتغيري الجنس والصف. و قد تكونت عينة الدراسة من (391) طالبًا وطالبة من طلبة الصفوف الأساسية للعام 2020/2021 تم اختيارهم بالطريقة المتيسرة تبعًا لمتغيري الجنس والصف. ولتحقيق أهداف الدراسة، تم استخدام مقياس نظرية العقل، ومقياس أبعاد المزاج في المراهقة المبكرة، ومقياس أنماط التعلق للمراهقين، بعد التحقق من دلالات الصدق والثبات. وقد أظهرت النتائج أن المتوسط الحسابي لنظرية العقل لدى الإناث كان أعلى منه لدى الذكور، ولم تكشف نتائج الدراسة عن فروق دالة تعزى لمتغير الصف. كما أنها كشفت عن مساهمة دالة إحصائيًا لنمط التعلق القلق والإحباط والانتماء في التنبؤ بنظرية العقل؛ إذ فسّر نمط التعلق القلق 6.40)%) من التباين في نظرية العقل، بينما فسّر الانتماء (3.10%) من التباين في نظرية العقل، وفسّر الإحباط (1.10%) من التباين في نظرية العقل.

(الكلمات المفتاحية: المزاج، أنماط التعلق، نظرية العقل، الطلبة المراهقون)

 

The Effect of Temperament and Attachment Styles ‎on the Theory of Mind
 

Somaiah AL-Zoubi, Ministry of Education, Jordan.

Moawyah Abo-Ghazal, Yarmouk University,Jordan.

Abstract: This study aimed to reveal the effect of temperament and attachment styles on the theory of mind and whether there are significant differences in the theory of mind attributed to gender and grade. The sample consisted of (391) male and female students, from the elementary classes, who were selected by the convenient method from the schools of  Ministry of Education In Irbid governorate for the year 2020-2021. To achieve the objectives of the study, the scales of theory of mind, temperament for early adolescence and attachment styles for adolescents were administered. The results of the study showed that the arithmetic mean of theory of mind for females was higher than that for boys, but no significant differences were found due to the grade variable. Also, the results showed a statistically significant contribution for the anxious style of attachment, affiliation and frustration in the prediction of the theory of mind, wher the anxious style explained (6.40 %) of theory of mind, affiliation explained (3.10%) and frustration explained (1.10%) of the variance.

(Keywords: Temperament, Attachment Styles, Theory of Mind, Adolescent Students).