درجة تضمين مفاهيم المواطنة الصحية
في كتب التربية الاجتماعية والوطنية وكتب التربية الوطنية والمدنية لمرحلة
التعليم الأساسي في الأردن
هادي طوالبة و ختام طوالبة*
*
جامعة
اليرموك،
الأردن
Doi://10.47015/18.4.8

JJES,18(4), 2022, 717-733
ملخص:
هدفت الدراسة إلى التعرف إلى درجة تضمين مفاهيم
المواطنة الصحية في جميع كتب التربية الاجتماعية
والوطنية وكتب التربية الوطنية والمدنية لمرحلة
التعليم الأساسي في الأردن للعام الدراسي 2020/2021،
حيث استُخدم أسلوب تحليل المحتوى في جمع بيانات
الدراسة، التي أشارت نتائجها إلى أن هناك (37) مفهومًا
من مفاهيم المواطنة الصحية قد تم تضمينها في كتب
التربية الاجتماعية والوطنية وكتب التربية الوطنية
والمدنية وبتكرارات تراوحت بين (1-14) تكرارًا، في حين
أن هناك (58) مفهومًا لم ترد بأي صورة ودون أي تكرار
في جميع الكتب التي تم تحليل محتواها. كما أشارت
النتائج إلى أن أكثر الكتب تضمينًا لمفاهيم المواطنة
الصحية هو كتاب التربية الاجتماعية والوطنية للصف
الخامس بـ (52) تكرارًا، تلاه كتاب التربية الوطنية
والمدنية للصف السابع بـ (31) تكرارًا. كذلك أشارت
النتائج إلى أن أكثر مجالات المواطنة الصحية تضمينًا
هو الرابع، وعنوانه " مسؤولية الدولة الصحية" بـ (97)
تكرارًا ونسبة (88.18%). وقدمت الدراسة مجموعة من
التوصيات المرتبطة بنتائج الدراسة. ومنها تضمين مفاهيم
المواطنة الصحية في كتب التربية الاجتماعية والوطنية،
وكتب التربية الوطنية والمدنية بطريقة منهجية تربوية.
(الكلمات
المفتاحية:
المواطنة الصحية، كتب التربية الاجتماعية والوطنية، كتب التربية الوطنية
والمدنية، مرحلة التعليم الأساسي، تحليل المحتوى)
The Degree of
Including the Concepts of Healthy Citizenship in the Social and
National Education Textbooks and the National and Civic Education
Textbooks for the Level of Basic Education in Jordan
Hadi Tawalbeh and Khitam Altawalbeh,
Yarmouk University,Jordan.
Abstract:
This study aimed at identifying the degree to which the concepts of
healthy citizenship were included in all books of social and national
education and national and civic education in Jordan for the 2020/2021
academic year. The content-analysis method was used. The results showed
that (37) healthy-citizenship concepts have been included in the social
and national education books and national and civic education books,
with a frequency ranging from (1-14), while there are (58) concepts that
are not reflected in any way and without any repetition in all the books
the content of which has been analyzed. The results also indicated that
the books with the highest inclusion of healthy-citizenship concepts
came in favor of the fifth-grade book; social and national education
book with (52) frequencies, followed by the seventh grade-national and
civic education book with (31) frequencies. The results also revealed
that the most included areas of healthy citizenship were in favor of the
fourth area, entitled “state health responsibility” with (97)
frequencies and a percentage of (88.18%). The study presented a set of
recommendations that are associated with the results of the study, Like
the inclusion of healthy-citizenship concepts in social and national
education books and in national and civic education books in a
systematic, educational method.
(Keywords:
Healthy Citizenship, Social and National Education Books, National and
Civic Education Books, Basic Education Level, Content Analysis).
|