JJES JJES Issues
 
 Yarmouk Journals
Home
Editorial Board
Consulative Board
Manuscript Submission
Publication Guidelines
JJES Issues  
Contact Address
 

 

رؤية استراتيجية مقترحة لتعزيز ممارسة القيادات الأكاديمية في التعليم العالي في الأردن ‏لسلوكيات المواطنة التنظيمية وعلاقتها بالقيادة الخادمة

 توفيق الرقب*

‏* جامعة الملك سعود، السعودية.‏

Doi://10.47015/18.4.9 

JJES,18(4), 2022, 735-757

ملخص: هدفت الدراسة إلى بناء رؤية استراتيجية مقترحة لتعزيز درجة ممارسة سلوك المواطنة التنظيمية لدى القيادات الأكاديمية بالجامعات الأردنية وعلاقتها بالقيادة الخادمة، وقد استخدمت الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي، واعتمدت على الاستبانة التي طبقت على عينة من أعضاء هيئة التدريس في ثلاث جامعات أردنية رئيسية، بلغ عددهم (242) عضوًا. وتوصلت الدراسة إلى أن القيادات الأكاديمية في الجامعات الأردنية تمارس سلوك المواطنة التنظيمية وأبعاد القيادة الخادمة بدرجة متوسطة، وأن هناك علاقـة ارتباطية إيجابية ذات دلالة إحصائية بين درجـة ممارسـة القيادات الأكاديمية لسلوك المواطنــــة التنظيميــــــة والقيادة الخادمة. وأظهرت النتائج أنه لا توجــد فروق ذات دلالة إحصائيـــــة عنـــــــد مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) بين درجة ممارسة القيادات الأكاديمية لسلوك المواطنة التنظيمية والقيادة الخادمة لجميع المجالات تعزى لمتغيري التخصص والجامعة، بينما وجدت فروق في درجة ممارسة القيادة الخادمة تعزى لمتغير الرتبة الأكاديمية لصالح رتبة أستاذ، ثم قدمت الدراسة رؤية استراتيجية مقترحة لتعزيز ممارسة القيادات الأكاديمية في الجامعات الأردنية لسلوكيات المواطنة التنظيمية والقيادة الخادمة.

(الكلمات المفتاحية: سلوك المواطنة التنظيمية، القيادة الخادمة، القيادات الأكاديمية، الجامعات الأردنية)

A Proposed Strategic Vision to Consolidating the ‎Practice of Academic Leaderships in Higher ‎Education in Jordan for Organizational-citizenship ‎Behaviors and its Relationship to Servant Leadership

Tawfeeq AL-Regeb, King Saud University, Saudi Arabia

Abstract: This study aimed to build a proposed strategic vision to consolidating the degree of practicing organizational citizenship behavior among academic leaders in Jordanian universities and its relationship to servant leadership. The study used the descriptive correlation method and relied on a questionnaire applied to a sample of (242) faculty members in three major Jordanian universities. The study found that academic leaders in Jordanian universities practice the behavior of organizational citizenship and the dimensions of servant leadership to a medium degree and that there is a positive statistically significant correlational relationship at a significance level (α ≤ 0.05) between the degree of academic leaders' practice of behavior of organizational citizenship and the servant leadership. The results showed that there are no statistically significant differences at the level of (α ≤ 0.05) between the degree of academic leadership practice of organizational-citizenship behavior and servant leadership for all fields attributed to the variables of specialization and university, while differences were found in the degree of practicing servant leadership attributed to the variable of academic rank in favor of the rank of professor. Then, the study presented a proposed strategic vision to consolidating the practice of academic leaders in Jordanian universities of organizational-citizenship behaviors and servant leadership.

(Keywords: Organizational Citizenship Behaviors, Servant Leadership, Academic Leaderships, Jordanian Universities).