JJES » JJES Issues
 
 Yarmouk Journals
Home
Editorial Board
Consulative Board
Manuscript Submission
Publication Guidelines
JJES Issues  
Contact Address
 

 

فعالية برنامج إرشادي بالقبول والالتزام في تحسين الرأفة بالذات لدى المراهقات الفلسطينيات فاقدات الرعاية الوالدية

عطاف أبو غالي*  و سمر أبو مزيد **

‏* جامعة الأقصى، فلسطين.‏
‏ وزارة التربية والتعليم، فلسطين.‏ **
 

Doi://10.47015/19.2.4 

JJES,19(2), 2023, 313-331

ملخص:

هدفت الدراسة الحالية إلى التحقق من فاعلية برنامج إرشادي بالقبول والالتزام في تحسين الرأفة بالذات لدى المراهقات الفلسطينيات فاقدات الرعاية الوالدية، وتكونت عينة الدراسة من (18) مراهقة تتراوح أعمارهن من ((14-13 عامًا، ممن حصلن على أدنى درجات في مقياس الرأفة بالذات، وتم توزيعهن عشوائيًا إلى مجموعتين؛ تجريبية وضابطة عدد كل مجموعة (9) مراهقات، وقد خضعت المجموعة التجريبية إلى العلاج بالقبول والالتزام، بينما لم تتعرض المجموعة الضابطة لأي برنامج، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم مقياس نيف وآخرين للرأفة بالذات Neff et al., 2021)). وأظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية والضابطة لصالح المجموعة التجريبية في تحسين الرأفة بالذات، وأظهرت نتائج الدراسة أيضًا عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات أفراد المجموعة التجريبية على مقياس الرأفة بالذات في القياسين البعدي والتتبعي.

(الكلمات المفتاحية: برنامج إرشادي بالقبول والالتزام، الرأفة بالذات، المراهقات الفلسطينيات، فاقدات الرعاية الوالدية)

 

The Effectiveness of an Acceptance and ‎Commitment Counseling Therapy Program ‎on Enhancing ‎Self-Compassion among ‎Palestinian Female Adolescents without ‎Parental Care‎

Etaf Abu Ghali, Al-Aqsa University, Palestine.‎
Samar Abu Mezyed, Ministry of Education, Palestine
 

Abstract:

The current study aimed to verify the effectiveness of a counseling program based on acceptance and commitment therapy (ACT) in improving self-compassion among Palestinian female adolescents without parental care. The study sample consisted of 18 adolescent girls aged 13-14, who obtained the lowest scores on the self-compassion scale. They were divided randomly into two groups, an experimental and a control group, each of which included 9 adolescent girls. The experimental group was exposed to acceptance and commitment therapy, while the control group did not undergo any program. To achieve the objectives of the study, a self-compassion scale (Neff et al., 2021) was used. The results showed that there were statistically significant differences between the mean scores of the experimental and control groups on the self-compassion scale in favor of the experimental group, while there were no statistical differences between the post and follow-up measurements.

(Keywords: Acceptance and Commitment therapy, Self-Compassion, Palestinian Adolescent Girls, Without Parental Care)