JJES » JJES Issues
 
 Yarmouk Journals
Home
Editorial Board
Consulative Board
Manuscript Submission
Publication Guidelines
JJES Issues  
Contact Address
 

 

اقتراحات تطوير التعلم النشط من وجهة نظر معلمي اللغة العربية بمحافظة القطيف بالمملكة العربية السعودية

محمد عبدالله الناصر‏*‏        

* كليات الأصالة، السعودية

Doi://10.47015/19.2.7 

JJES,19(2), 2023, 365-384

ملخص: هدفت هذه الدراسة إلى استقصاء آراء معلمي اللغة العربية في محافظة القطيف ‏بالمملكة العربية السعودية المتعلقة باقتراحات تطوير التعلم النشط. ولتحقيق ‏أهداف الدراسة أعدت استبانة مكونة من (20) فقرة موزعة على خمسة مجالات: ‏المنهج، المعلم، البيئة المدرسية، التنظيم الإداري، الطالب، إضافة إلى محور ‏سادس متعلق بالاقتراحات الإضافية من المعلمين. تكونت عينة الدراسة من (168) ‏معلمًا تم اختيارهم بطريقة العينة الطبقية العشوائية من جميع المراحل الدراسية. ‏توصلت الدراسة إلى أن مجال تطوير المعلم حل في المرتبة الأولى بدرجة مرتفعة، ‏وبمتوسط حسابي (4.20)، تلاه مجال تطوير البيئة المدرسية بدرجة مرتفعة، ‏وبمتوسط حسابي (3.89). وأوصت الدراسة بتطوير تدريب المعلم على التدريس ‏وفقاً للتعلم النشط، وتطوير البيئة المدرسية عن طريق تزويدها بالتجهيزات ‏المناسبة للتعلم النشط، وتقليل أعداد الطلاب في الفصول الدراسية. ‏


‏(الكلمات المفتاحية: اقتراحات، تطوير، التعلم النشط، معلم اللغة العربية)‏

Suggestions for Improving Active Learning ‎Viewpoint of Arabic Teachers in Qatif Governorate ‎in Kingdom of Saudi Arabia

Mohammed Abduallah Al-Nasser,  Alasala Colleges, Saudi Arabia.‎

Abstract: The present study aims to Investigate Suggestions of Arabic ‎Teachers In Qatif Governorate In Kingdom of Saudi Arabia for ‎Improving Active Learning. In order to achieve this objective ‎questionnaire was designed. consisted of (20) items distributed ‎to five Domains: curriculum, teacher, environment of school, ‎management of school, student. and sixth domain related to ‎additional suggestions from Teachers. It was distributed to the ‎study Sample which was 168Arabic teachers chosen by ‎stratified random sample from all school levels. The results of ‎the study indicate that the domain of improving teacher was the ‎first with a high degree and mean (4.20), then the domain of ‎improving environment of school with a high degree and mean ‎‎(3.89). The study recommended to improve training teachers. ‎And improving environment of school by supplying it with ‎suitable facilities and materials, and reducing numbers of ‎students in classrooms.‎


‎(Keywords: Suggestions, Improving, Active Learning, Arabic ‎Language Teachers)‎