اقتراحات تطوير التعلم النشط من وجهة
نظر معلمي اللغة العربية بمحافظة القطيف بالمملكة العربية السعودية
محمد عبدالله الناصر*
*
كليات الأصالة، السعودية
Doi://10.47015/19.2.7
JJES,19(2), 2023, 365-384
ملخص:
هدفت هذه الدراسة إلى استقصاء آراء معلمي اللغة
العربية في محافظة القطيف بالمملكة العربية السعودية
المتعلقة باقتراحات تطوير التعلم النشط. ولتحقيق
أهداف الدراسة أعدت استبانة مكونة من (20) فقرة موزعة
على خمسة مجالات: المنهج، المعلم، البيئة المدرسية،
التنظيم الإداري، الطالب، إضافة إلى محور سادس متعلق
بالاقتراحات الإضافية من المعلمين. تكونت عينة الدراسة
من (168) معلمًا تم اختيارهم بطريقة العينة الطبقية
العشوائية من جميع المراحل الدراسية. توصلت الدراسة
إلى أن مجال تطوير المعلم حل في المرتبة الأولى بدرجة
مرتفعة، وبمتوسط حسابي (4.20)، تلاه مجال تطوير
البيئة المدرسية بدرجة مرتفعة، وبمتوسط حسابي (3.89).
وأوصت الدراسة بتطوير تدريب المعلم على التدريس وفقاً
للتعلم النشط، وتطوير البيئة المدرسية عن طريق تزويدها
بالتجهيزات المناسبة للتعلم النشط، وتقليل أعداد
الطلاب في الفصول الدراسية.
(الكلمات المفتاحية: اقتراحات، تطوير، التعلم النشط،
معلم اللغة العربية)
Suggestions for
Improving Active Learning Viewpoint of Arabic Teachers in Qatif
Governorate in Kingdom of Saudi Arabia
Mohammed Abduallah Al-Nasser,
Alasala
Colleges, Saudi Arabia. Abstract:
The
present study aims to Investigate Suggestions of Arabic Teachers In
Qatif Governorate In Kingdom of Saudi Arabia for Improving Active
Learning. In order to achieve this objective questionnaire was
designed. consisted of (20) items distributed to five Domains:
curriculum, teacher, environment of school, management of school,
student. and sixth domain related to additional suggestions from
Teachers. It was distributed to the study Sample which was 168Arabic
teachers chosen by stratified random sample from all school levels. The
results of the study indicate that the domain of improving teacher was
the first with a high degree and mean (4.20), then the domain of
improving environment of school with a high degree and mean (3.89).
The study recommended to improve training teachers. And improving
environment of school by supplying it with suitable facilities and
materials, and reducing numbers of students in classrooms.
(Keywords: Suggestions, Improving, Active Learning, Arabic Language
Teachers)
|