JJES JJES Issues
 
 Yarmouk Journals
Home
Editorial Board
Consulative Board
Manuscript Submission
Publication Guidelines
JJES Issues  
Contact Address
 

 

درجة إسهام منصة "درسك" للتعلم عن بُعد في تنمية مهارات التعلم الذاتي لدى طلبة المرحلة الثانوية في مدينة إربد أثناء جائحة "كوفيد-19"

موسى الفريحات* و يوسف عيادات **

‏* جامعة اليرموك، الأردن.‏
 وزارة التربية والتعليم، الأردن.‏**
 

Doi://10.47015/19.3.1  

JJES,19(3), 2023, 541-556

ملخص: هدفت الدراسة تعرف درجة إسهام منصة "درسك" للتعلم عن بُعد في تنمية مهارات التعلم الذاتي لدى طلبة المرحلة الثانوية في مدينة إربد أثناء جائحة "كوفيد-19". وتكونت عينة الدراسة التي تم اختيارها بالطريقة المتيسرة من (536) طالبًا وطالبة من طلبة المرحلة الثانوية في مدارس مديرية التربية والتعليم للواء قصبة إربد، خلال الفصل الدراسي الثاني للعام الدراسي (2020/2021). ولتحقيق أهداف الدراسة تمّ إعداد استبانة مكون من (34) فقرة، وقد تّم التحقق من صدقها وثباتها. وقد كشفت نتائج الدراسة بأن درجة إسهام منصة "درسك" للتعلم عن بُعد في تنمية مهارات التعلم الذاتي جاءت بدرجة قليلة. كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات تقديرات أفراد العينة لدرجة إسهام منصة "درسك" للتعلم عن بُعد في تنمية مهارات التعلم الذاتي تُعزى لاختلاف متغير الجنس. كما أظهرت النتائج وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطات تقديرات أفراد العينة لدرجة إسهام منصة "درسك" للتعلم عن بُعد في تنمية مهارات التعلم الذاتي تُعزى لاختلاف متغير الصف الدراسي، لصالح الصف الأول الثانوي، ولمتغير السكن، لصالح القرى. وتوصي الدراسة بتعزيز ثقافة التعلم الذاتي باعتباره أحد أساليب التعلم الحديثة والاتجاهات التربوية المعاصرة. ‏


‏(
الكلمات المفتاحية: منصة "درسك"، التعلم عن بُعد، مهارات التعلم الذاتي، جائحة "كوفيد-19")‏
 

The Degree of "Darsak" Distance Learning Platform Contribution in Developing Self-Learning Skills Among Secondary Stage Students at Irbid City During the "Covid-19" Pandemic

Yousef Eyadat,  Yarmouk University ,Jordan.

Mosa Al-Friehat, Ministry of Education,Jordan

 

Abstract: This study aimed to investigate the degree of "Darsak" distance learning platform contribution in developing self-Learning skills among secondary stage students at Irbid city during the "Covid-19" pandemic. The study sample which chosen by available way consists of (536) students from secondary stage school in Irbid Gasapa directorate of education, during the second semester of academic year (2020/2021). To achieve the objectives of the study, a questionnaire consisted of (34) items was prepared. The validity and reliability of the questionnaire were verified. The results of the study indicated that the degree of "Darsak" distance learning platform contribution in developing self-Learning skills among secondary stage students at Jordan during the "Covid-19" pandemic showed a low degree. The results also showed that there were no statistically significant differences in the degree of "Darsak" distance learning platform contribution in developing self-Learning skills which might be attributed to gender. Moreover, there were statistically significant differences in the degree of "Darsak" distance learning platform contribution in developing self-Learning skills which might be attributed to the grade, in favor of the first secondary class, and the location, in favor of villages. The study recommended to Promoting of self-learning culture as one of the modern learning methods and contemporary educational trends.

(Keywords: "Darsak", Distance Learning Platform, Self-Learning Skills, "Covid-19" Pandemic)