JJES JJES Issues
 
 Yarmouk Journals
Home
Editorial Board
Consulative Board
Manuscript Submission
Publication Guidelines
JJES Issues  
Contact Address
 

 

استراتيجيةٌ مقترحةٌ لتفعيلِ المساءلةِ الذكية في المدارسِ الخاصةِ بالمحافظاتِ الجنوبية لفلسطينْ

محمود خلف الله* و مروان المصري**‏

‏* جامعة الأقصى، فلسطين.

‏** جامعة القدس المفتوحة، فلسطين


Doi://10.47015/19.3.10

JJES,19(3), 2023, 721-743

ملخص: هدفت إلى الدراسة التعرفَ إلى درجة تطبيق المساءلة الذكية في المدارس الخاصة بالمحافظات الجنوبية لفلسطين من وجهة نظر معلِّميها، وذلك بغية تقديم استراتيجية مقترحة لتفعيل المساءلة الذكية في تلك المدارس. استخدمت الدراسة المنهج الوصفي المسحي والتطويري. تكونت العينة من (143) معلّمًا ومعلّمة، طبقت عليهم استبانة واستمارة للتحليل البيئي. توصلت الدراسة إلى أن درجة تطبيق المساءلة الذكية في المدارس الخاصة كانت "متوسطة". قدمت الدراسة استراتيجية مقترحة لتفعيل المساءلة الذكية في تلك المدارس، تضمنت فلسفة ومنطلقات وأهداف ومكونات وآليات تنفيذ. لضبط الاستراتيجية، استخدمت الدراسة طريقة المجموعة البؤرية، بمشاركة عينة من الخبراء المتخصصين بمجالات التعليم المختلفة من أعضاء الهيئة التدريسية بالجامعات الفلسطينية. أوصت الدراسة بتبني وزارة التربية والتعليم للاستراتيجية المقترحة، ودمج مدخل المساءلة الذكية ضمن برامج التنمية المهنية للمديرين.‏


‏(الكلمات المفتاحية:
المساءلة الذكية، المدارس الخاصة، المحافظات الجنوبية لفلسطين)‏
 

A Proposed Strategy for Activating Smart Accountability in Private Schools in the Southern Governorates of Palestine

Mahmoud KhalafAllah Al-Aqsa Universityy, Palestine

Marwan El-Massry Al-Quds Open University, Palestine.‎

Abstract: The purpose of the study was to examine how smart accountability was being implemented in private schools in the Southern Governorates of Palestine from the perspective of the teachers, with the goal of outlining a suggested plan of action to implement smart accountability in those institutions. The study used a descriptive survey and a developmental approach. The sample consisted of 43 teachers, who were asked to fill out a questionnaire and an environmental analysis form. The study found that private schools were implementing intelligent accountability to an intermediate degree.The study presented a proposed strategy to activate intelligent accountability in those schools, which included a philosophy, premises, objectives, components and implementation mechanisms.. A sample of experts in various fields of education from faculty members at Palestinian universities participated in a focus group using the method to implement the strategy. The study recommended that the Ministry of Education adopt the proposed strategy and integrate smart accountability into the professional development programs for principals.

(Keywords: Smart Accountability, Private Schools, Southern Governorates of Palestine)