JJES JJES Issues
 
 Yarmouk Journals
Home
Editorial Board
Consulative Board
Manuscript Submission
Publication Guidelines
JJES Issues  
Contact Address
 

 

معوقات البحث العلمي من وجهة نظر طلبة ماجستير الإدارة التعليمية في الجامعات العمانية

رحمة ناصر الراشدية* و رحمة ناصر الراشدية**

 

‏* وزارة التربية والتعليم، سلطنة عُمان.
‏*‏*
جامعة نزوى، سلطنة عُمان.

Doi://10.47015/19.3.11 

JJES,19(3), 2023, 745-757

ملخص: هدفت الدراسة إلى التعرف إلى معوقات البحث العلمي من وجهة نظر طلبة ماجستير الإدارة التعليمية في الجامعات العمانية، واعتمدت الدراسة المنهج الوصفي، وتم بناء استبانة مكونة من (24) فقرة، وبعد التأكد من صدقها وثباتها طُبقت على (145) طالبًا وطالبة. وأظهرت نتائج الدراسة أن معوقات البحث العلمي من وجهة نظر طلبة ماجستير الإدارة التعليمية في الجامعات العمانية ككل جاءت بدرجة "كبيرة". وكانت المعوقات المتعلقة بطلبة الإدارة التعليمية في المرتبة الأولى، بينما جاءت المعوقات المتعلقة بأعضاء هيئة التدريس في المرتبة الأخيرة. وأظهرت النتائج أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية لمعوقات البحث العلمي لدى عينة الدراسة تُعزى لمتغيري الجنس ونوع التفرغ الدراسي. وأوصت الدراسة بتنفيذ دورات تدريبية لتدريب طلبة الإدارة التعليمية على مهارات البحث في قواعد البيانات الإلكترونية المحلية والعالمية، وتخفيف الأعباء التدريسية والإدارية عن أعضاء هيئة التدريس، وتوفير الحوافز المادية والمعنوية المشجعة للبحث العلمي. ‏


‏(
الكلمات المفتاحية: الجامعات العمانية، معوقات، طلبة الماجستير، إدارة تعليمية)‏
 

Obstacles to Scientific Research from the View Point of Educational Administration Master Students at Omani Universities

Rahma Nasser Al-Rashdiah, Ministry of Education, Sultanate of Oman.

Rabia Al-Mur Al-Dhuhli University of Nizwa, Sultanate of Oman.

Abstract: The study aimed to identify the obstacles to scientific research from the point of view of students pursuing a master's degree in educational administration at Omani universities. The study utilized a descriptive approach. A questionnaire with 24 items was created. It was tested for validity and reliability before being used on 145 students. The results of the study indicated that, from the perspective of master's students in educational administration at Omani universities, the obstacles to scientific research were "significant". Obstacles related to educational administration students ranked first, while obstacles related to faculty members ranked last. The results of the study also revealed that there were no statistically significant differences due to the variables of gender and the type of study sabbatical. Considering the previous results, the study recommended the implementation of training courses to train students on research skills in local and global electronic databases, reduce teaching and administrative burdens on faculty members and provide material and moral incentives for scientific research.

(Keywords: Omani Universities, Obstacles, Master's Students, Educational Administration)