JJES JJES Issues
 
 Yarmouk Journals
Home
Editorial Board
Consulative Board
Manuscript Submission
Publication Guidelines
JJES Issues  
Contact Address
 

 

التعلم المهني للمعلمين كمدخل لتحسين تعلم الطلبة في سلطنة عمان: دراسة استشرافية

ياسر فتحي المهدي*، وجيهة ثابت العاني * و خالصة بنت سالم الحارثية **

‏* جامعة السلطان قابوس، سلطنة عُمان.‏

** وزارة التربية والتعليم، سلطنة عُمان.

Doi://10.47015/19.3.12 

JJES,19(3), 2023, 759-777

ملخص: هدفت الدراسة إلى استخلاص مؤشرات مقترحة للتعلم المهني للمعلمين، ومتطلباته لتحسين تعلم الطلبة، من وجهة نظر عينة من الخبراء المُمارسين للعمل التربوي في سلطنة عُمان، وقد وظفت الدراسة مدخل البحوث الاستشرافية/المستقبلية، من خلال تطبيق أسلوب دلفي باستخدام استبانة إلكترونية، وذلك عبر تطبيق جولتين، الفارق الزمني بينهما ثلاثة أسابيع؛ بمشاركة (27) خبيرًا ميدانيًا ممن لديهم ارتباط مباشر بتطوير ممارسات المعلمين سواء في ديوان عام وزارة التربية والتعليم، أو المديريات التعليمية في المحافظات، والمعهد التخصصي للتدريب المهني للمعلمين، كما تضمنت عينة الخبراء مجموعة من مديري المدارس والمعلمين ذوي الخبرة في سلطنة عمان. أظهرت نتائج الدراسة اتساقًا مع الأدبيات أن هناك خمسة أبعاد للتعلم المهني للمعلمين وهي: التأمل من أجل التعلم، والتعلم التجريبي، والتعلم التعاوني، واستقصاء المعرفة، والانخراط البناء، وقد تضمن كل بُعد من هذه الأبعاد مجموعة من المعايير الرئيسة، مقسمة إلى عدد من الممارسات/ المؤشرات المقترحة للتعلم المهني، وأظهرت النتائج وجود أربع متطلبات أساسية لتفعيل التعلم المهني للمعلمين، تمثلت في ترسيخ ثقافة التعلم المهني للمعلمين، والتحفيز والتعزيز لممارسات التعلم المهني، والسياسات والتشريعات المرتبطة بالتعلم المهني للمعلمين، والدعم والمساندة للتعلم المهني للمعلمين، وتأسيسًا على ما سبق، تم مناقشة النتائج، وتقديم التوصيات، ومجموعة من المقترحات للبحوث المستقبلية. ‏


‏(
الكلمات المفتاحية: التعلم المهني للمعلمين، تحسين تعلم الطلبة، مؤشرات مقترحة، دراسة استشرافية، دلفي، سلطنة عمان)‏
 

Teacher Professional Learning as an Approach for Enhancing Student Learning in the Sultanate of Oman: A Prospective Study

Yasser Fathy Al-Mahdy and Wajeha Thabit Al-Ani, Sultan Qaboos University, Sultanate of Oman.

Khalsa Salim Al-Harthi Ministry of Education, Sultanate of Oman.

Abstract: The study aimed to propose indicators for teacher professional learning (TPL) in the Sultanate of Oman, as well as identify the support that teachers in Omani schools require to efficiently activate the proposed TPL practices and link them to improving student learning. The study utilized the Delphi technique for future studies in two rounds over three weeks with an electronic questionnaire. The sample of experts included 27 male and female experts representingthe general office of the Ministry of Education, educational directorates in the governorates, and the Specialized Institute for Professional Training, in addition to some experts from the school principals and teachers. The results showed that the five main aspects of TPL (Reflection, Experimentation, Collaboration, reach out to the Knowledge Base Inquiry, and Constructive Engagement) included a set of main criteria consisting of several suggested indicators for TPL and in each aspect there are a set of indicators that achieve them. The study concludes that there are four requirements to activate TPL practices in Oman, including consolidating a culture of TPL, stimulating, and enhancing TPL practices, policies, legislation, and mechanisms for activating TPL, and organizational support for TPL. Results are discussed, recommendations and suggestions for future research are presented.

(Keywords: Proposed Indicators, Teacher Professional Learning, Delphi, Prospective Study, Oman)