JJES JJES Issues
 
 Yarmouk Journals
Home
Editorial Board
Consulative Board
Manuscript Submission
Publication Guidelines
JJES Issues  
Contact Address
 

 

التماثل التنظيمي لدى مديري مدارس المرحلة الأساسية في مديرية التربية والتعليم في قصبة إربد وعلاقتها بالضغوطات النفسية للمعلمين
 

 مصعب سليمان الدلقموني* و نجوى عبد الحميد الدراوشة **

‏* وزارة التربية والتعليم، الأردن.‏
‏**
جامعة جدارا، الأردن.‏

Doi://10.47015/19.3.13 

JJES,19(3), 2023, 779-794

ملخص: هدفت الدراسة إلى التعرف إلى درجة ممارسة مديري المدارس الأساسية الحكومية في مديرية التربية والتعليم بقصبة إربد للتماثل التنظيمي، وعلاقتها بالضغوطات النفسية لدى المعلمين من وجهة نظرهم، وتم استخدام المنهج الوصفي الارتباطي، تكونت عينة الدراسة من (367) معلمًا ومعلمةً، أي بنسبة (10%) من مجتمع الدراسة البالغ عددهم (3670) معلمًا ومعلمةً، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدمت الاستبانة (الإلكترونية) أداة للدراسة، أظهرت النتائج أن درجة ممارسة مديري المدارس الأساسية الحكومية في مديرية التربية والتعليم بقصبة إربد للتماثل التنظيمي جاءت بدرجة تقدير "مرتفعة"، وأن مستوى الضغوطات النفسية لدى معلمي مدارس مديرية التربية والتعليم في قصبة إربد جاء بدرجة تقدير "متوسطة"، وأظهرت النتائج وجود علاقة سالبة قوية بين التماثل التنظيمي والضغوطات النفسية، وفي ضوء النتائج، أوصى الباحثان بضرورة الاهتمام بالتماثل التنظيمي لدوره الفعال في تخفيف أعباء الضغوطات النفسية التي يعاني منها المعلمون. ‏


‏(الكلمات المفتاحية:
التماثل التنظيمي، الضغوطات النفسية، مديرية التربية والتعليم، قصبة اربد، الأردن)

Organizational Conformity of Basic School Principals within Qasabat Irbid Directorate of Education and its Relevance to Teachers' Psychological Stress Psychological Stress

Musab Suleiman Al-Dalqmouni, Ministry of Education, Jordan

Najwa Abdel Hamid Al-Darawsha Jadara University, Jordan.

 

Abstract: The study aimed to identify the degree to which the principals of government in in Qasabat Irbid Directorate of Education basic schools practice organizational conformity, and its relationship to the psychological pressures of teachers from their point of view. The descriptive correlative approach was used. The study sample was made up of 367 teachers, which is 10% of the total study population of 3,670 teachers. The (electronic) questionnaire was used as a tool for the study to reach its goals. The findings revealed that the degree to which the principals of government basic schools in Qasabat Irbid Directorate of Education practiced organizational conformity received a "high" rating. Further, the level of psychological stress among Qasabat Irbid Directorate of Education teachers received a "medium" rating. The findings also revealed a strong negative relationship between organizational conformity and psychological stress. In light of the findings, the researchers suggested focusing on organizational conformity due to its efficacy in reducing the psychological stress experienced by teachers.‎


‎(Keywords: Proposed Indicators, Organizational Conformity, Psychological Stress, Directorate of Education, Qasabat Irbid, Jordan)‎.