JJES JJES Issues
 
 Yarmouk Journals
Home
Editorial Board
Consulative Board
Manuscript Submission
Publication Guidelines
JJES Issues  
Contact Address
 

 

النزعة الكمالية وعلاقتها بالتكيف الأكاديمي لدى الطلبة الموهوبين في مدارس الملك عبدالله الثاني للتميز

 أروى محمد الكفاوين *

‏* جامعة حائل، السعودية.‏

Doi://10.47015/19.3.14 

JJES,19(3), 2023, 795-816

ملخص: هدفت الدراسة إلى تحديد مستوى النزعة الكمالية والتكيف الأكاديمي لدى الطلبة الموهوبين في مدارس الملك عبدالله الثاني للتميز في مدينة عمّان، والعلاقة بين مستوى النزعة إلى الكمالية والتكيف الأكاديمي لدى هؤلاء الطلبة، بالإضافة إلى التعرّف على أثر متغيري (الجنس، والصف) على النزعة إلى الكمالية والتكيف الأكاديمي لدى أفراد عينة الدراسة. تم اتباع المنهج الوصفي الارتباطي. وقد اشتملت العينة على (477) طالبًا من طلبة مدارس الملك عبدالله الثاني للتميز في عمان، حيث بلغ عدد الذكور (144) طالبًا، والإناث (333) طالبة. واستخدم مقياس النزعة إلى الكمالية (Frost, 1990) الذي ترجمه (Al-Taj, Kazhaleh & Alhwedi، 2017)، ومقياس التكيف الأكاديمي الذي أعدته الباحثة. وقد أشارت النتائج إلى ظهور علاقة عكسية بين النزعة إلى الكمالية والتكيف الأكاديمي. وأشارت النتائج إلى وجود مستوى متوسط من النزعة إلى الكمالية ومستوى مرتفع من التكيف الأكاديمي لدى عينة الدراسة، ووجود أثر للمتغير (جنس الطالب) لصالح الذكور وفي متغير (الصف) لصالح الصف السابع في مستوى النزعة إلى الكمالية. بينما لم يكن أثر لمتغير (جنس الطالب) في مستوى التكيف الأكاديمي، وكان هناك أثر لمتغير (الصف) ولصالح الصف السابع في مستوى التكيف الأكاديمي.

(الكلمات المفتاحية: النزعة الكمالية، التكيف الأكاديمي، الطلبة الموهوبين، مدارس الملك عبدالله الثاني للتميز)

Perfectionism and its Relationship to Academic Adaptation among Gifted Students in King Abdullah II Schools of Excellence in Light of some Variables

Arwa Mohammad Al -Kafaween Hail University,Saudi Arabia. 

Abstract: The purpose of this study was to reveal the level of perfectionism and academic adaptation among Gifted students in King Abdullah II schools of excellence in Amman city. In addition, the study intended to investigate the relationship between the level of perfectionism and the academic adaptation of these pupils. In addition to determining the influence of gender and social class variables on the level of perfectionism and academic adaptation among the study sample, the researcher employed the descriptive correlation technique. The sample of the study consisted of 477 male and female students, as the males were 144 students and the females were 333 students. Frost's (1991) perfectionism scale, translated by Al-Tj, Huwaidi, and Khzaled (2017), and the researcher's academic adaptation scale were used.  The findings of the study showed that there is an inverse relationship between perfectionism and academic adaptation. Further, it showed an average level of perfectionism and a high level of academic adaptation among the study sample. There is an effect for the students gender in favor of males and for class variables in favor of seventh grade in the level of perfectionism. Meanwhile, there were no differences in student's gender on the level of academic adaptation, while the difference was in the class variable in  favor of the seventh grade in the academic adaptation.

 

(Keywords: Perfectionism., Academic Adaptation, Gifted Students. King Abdullah II Schools of Excellence).