JJES » JJES Issues
 
 Yarmouk Journals
Home
Editorial Board
Consulative Board
Manuscript Submission
Publication Guidelines
JJES Issues  
Contact Address
 

 

فاعلية التعلم المقلوب القائم على الشبكة الاجتماعية أودمودو في تنمية مهارات الكتابة الإعلامية والذكاء العاطفي لدى طالبات الصف الثامن

اسماعيل عمر حسونة، رانيا عبد الله عبد المنعم* و أسماء رمضان مصطفى**

* جامعة  الأقصى، فلسطين.

**  وزارة التربية والتعليم، فلسطين


Doi://10.47015/19.3.15 

JJES,19(3), 2023, 817-833

ملخص: هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن فاعلية التعلم المقلوب القائم على الشبكة الاجتماعية أودمودو في تنمية مهارات الكتابة الاعلامية والذكاء العاطفي لدى طالبات الصف الثامن، استخدم الباحثون المنهج شبه التجريبي لتطبيق تجربة الدراسة على (71) طالبة من الصف الثامن الأساسي تتبع مديرية شمال غزة تم تقسيمهن إلى مجموعة تجريبية ومجموعة ضابطة، وخضعت المجموعتان لاختبار قبلي وبعدي. أظهرت النتائج القبلية والبعدية لأدوات البحث (اختبار الكتابة الاعلامية ومقياس الذكاء العاطفي) تحسنًا ملحوظًا في اداء الطالبات اثناء كتابة النصوص، وأظهرت مقارنة النتائج البعدية للمجموعة التجريبية والضابطة لأدوات البحث (اختبار الكتابة الاعلامية ومقياس الذكاء العاطفي) وجود فروق دالة إحصائيًا لصالح المجموعة التجريبية، وأظهرت النتائج كذلك تحسنًا ملحوظًا في مهارات الذكاء العاطفي وممارسة الكتابة الإعلامية لدى أفراد المجموعة التجريبية الذين مارسوا نشاطاتهم التعليمية بالتعلم المقلوب على الشبكة الاجتماعية أودمودو؛ مما يدلل على أن التعلم المقلوب بالشبكة الاجتماعية أودمودو أدى إلى تحسين قدرة الطالبات في الذكاء العاطفي وتطوير مهارات الكتابة الإعلامية.

(الكلمات المفتاحية: التعلم المقلوب، شبكات التعلم الاجتماعية، الأدمودو، مهارات الذكاء العاطفي، مهارات الكتابة الإعلامية)

The Effectiveness of Flipped Learning Using the Social Network "Edmodo" (SNE) on Media Writing (MW) and Emotional Intelligence (EI) Skills among 8th Grade Female Students

Esmail Omar Hassounah*, Rania Abdullah Abdulmunem, Al-Aqsa University, Palestine.

Asma Ramadan Mustafa, Ministry of Education, Palestine.

Abstract: The purpose of this research is to investigate the effectiveness of flipped learning using (SNE) has on (MW) and (EI) skills among female eighth-grader students. In a quasi-experimental study, two groups of 71 girls from a public elementary school in Northern Gaza were formed. Each group completed a well-built pre- and post-test for their proficiency (MW) and (EI) skills. As a result of the study, it was found that the students in the experimental group had significantly more MW than the students in the control group.. A comparison of the pre-post scores for the (MW) and (EI) instruments showed a significant improvement of students’ performance. The post scores for the (MW) and (EI) instruments showed a significant difference between students in the control group and experimental group. It was concluded that integrating flipped learning with (SNE) improved students' (EI) capacity, and developed their of (MW) skills.

 

(Keywords: Edmodo, Emotional intelligence skills, Flipped Learning, Media writing, Sschool students' skills, Social learning network).