JJES Ľ JJES Issues
 
 Yarmouk Journals
Home
Editorial Board
Consulative Board
Manuscript Submission
Publication Guidelines
JJES Issues  
Contact Address
 

 

الدافعية الداخلية والخارجية للقراءة لدى طلبة الصف العاشر في الأردن وعلاقتها ببعض المتغيرات

علي محمود الطوالبة و آيات تيسير بني خالد*

‏* جامعة اليرموك، الأردن.‏

Doi://10.47015/19.3.4 

JJES,19(3), 2023, 597-618

ملخص: هدفت الدراسة إلى التعرف على مستوى الدافعية الداخلية والخارجية للقراءة لدى طلبة الصف العاشر في الأردن وعلاقتها بمتغيرات المستوى التعليمي للوالدين، والتحصيل الدراسي، والجنس. تكونت عينة الدراسة من (839) طالبًا وطالبة من طلبة الصف العاشر خلال الفصل الدراسي الأوَّل من العام الدراسي 2020/2021م، تم اختيارهم بالطريقة العنقودية. ولتحقيق أهداف الدراسة، تم تطوير مقياس دافعية القراءة مكوَّنًا من تسعٍ وثلاثينَ فقرةً؛ تتوزع على مجالينٍ؛ هما: مجال الدَّافعيَّة الدَّاخليَّة للقراءة، ومجال الدّافعيَّة الخارجيَّة للقراءة. أظهرت نتائج الدراسة أنَّ مستوى دافعية القراءة لدى طلبة الصف العاشر كان مرتفعًا، حيث حلّت الدافعية الخارجية في المرتبة الأولى بمستوى مرتفع، تليها الدافعية الداخلية، وبمستوى مرتفع أيضًا. وكشفت الدراسة عن وجود علاقة بين المستوى التعليمي للأب ودافعية القراءة لدى طلبة الصف العاشر، وعدم وجود علاقة بين المستوى التعليمي للأم ودافعية القراءة لدى طلبة الصف العاشر. وأشارت النتائج إلى وجود علاقة ارتباطية بين التحصيل الدراسي في مادة اللغة العربية ودافعية القراءة لدى طلبة الصف العاشر. وكشفت أيضًا عن وجود فروق دالة إحصائيًا في مستوى دافعية القراءة لدى طلبة الصف العاشر تعزى لمتغير الجنس لصالح الإناث. وفي ضوء النتائج تم تقديم مجموعة من التوصيات(الكلمات المفتاحية: برنامج إرشادي بالقبول والالتزام، الرأفة بالذات، المراهقات الفلسطينيات، فاقدات الرعاية الوالدية).

‏(الكلمات المفتاحية: دافعية القراءة، الدافعية الداخلية، الدافعية الخارجية، ‏الصف العاشر، الأردن)‏

 

Intrinsic and Extrinsic Reading Motivation among Tenth-Grade Students in Jordan and their Relationship to some Variables

Ali Mahmoud Al-Tawalbeh and Ayat Tayseer Bany Khaled, Yarmouk University, Jordan.‎
 

Abstract: The study aimed to define the level of intrinsic and extrinsic reading motivation among tenth-grade students in Jordan and their relationship to some variables. The study sample consisted of 839 tenth grade students selected using the stratified cluster sampling method. To achieve the study objectives, a reading motivation scale was developed. The study results showed that the level of reading motivation among tenth-grade students was high, as extrinsic reading motivation to read came in first with a high level, followed by intrinsic reading motivation with a high level. The study found that there is a statistically significant relationship between fatherís educational level and reading motivation among tenth-grade students, while there is no statistically significant relationship between motherís educational level and reading motivation among tenth grade students. The study revealed a statistically significant correlation between academic achievement in Arabic and reading motivation among tenth grade students. The results found statistically significant differences in reading motivation among tenth grade students due to gender, in favor of females. In light of the results, some recommendations were provided.

(Keywords: Reading Motivation, Intrinsic Motivation, Extrinsic Motivation, Tenth Grade, Jordan)