JJES JJES Issues
 
 Yarmouk Journals
Home
Editorial Board
Consulative Board
Manuscript Submission
Publication Guidelines
JJES Issues  
Contact Address
 

 

حَوْكَمة التَّحوُّل الرقمي في الإدارات التعليمية بالمملكة العربية السعودية

خولة بنت عبدالله المفيز*‏ و سامية بنت تراحيب العتيبي **‏

‏* ‎ ‎جامعة الملك سعود، السعودية.‏‎
.وزارة التربية والتعليم، السعودية‏‏**

Doi://10.47015/19.3.5 

JJES,19(3), 2023, 619-646

ملخص: هدفت الدراسة إلى التَّعرُّف إلى درجة تطبيق حَوْكَمة التَّحوُّل الرقمي في الإدارات التعليمية بالمملكة العربية السعودية، ومُتطلَّباته، ولتحقيق أهداف الدراسة استُخدم المنهج الوصفي المسحي، وتمثَّلت أداة الدراسة في الاستبانة، وتكوَّن مجتمع الدراسة من منسوبي إدارات تقنية المعلومات. وقد توصَّلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج، من أهمها: أن جميع أبعاد درجة تطبيق حَوْكَمة التَّحوُّل الرقمي في الإدارات التعليمية بالمملكة العربية السعودية تُمارس بدرجة عالية. وجاءت درجة تطبيق بُعد (التقنيات وتكنولوجيا العمليات التشغيلية) بالمرتبة الأولى، تليه درجة تطبيق بُعد (السلطات والإدارة). وفي المرتبة الثالثة درجة تطبيق بُعد (الموارد والخدمات)، وفي المرتبة الأخيرة جاءت درجة تطبيق بُعد (الـمُسَاءَلَة). وجاءت (الـمُتطَلَّبَات التقنية) في المرتبة الأولى، وتليها في المرتبة الثانية (الـمُتطَلَّبَات الأمنية). وفي المرتبة الثالثة (الـمُتطَلَّبَات البشرية)، وفي المرتبة الرابعة والأخيرة جاءت (الـمُتطَلَّبَات الإدارية/ التنظيمية).

(الكلمات المفتاحية: حَوْكَمة التَّحوُّل الرقمي، التَّحوُّل الرقمي، إدارة التعليم)

The Governance of Digital Transformation in Educational Districts in the Kingdom of Saudi Arabia

 Khawlah bint Abdullah Al-Mufeez, King Saud University, Saudi Arabia.  

Samiah bint Taraheeb Al-Otaibi, Ministry of Education, Saudi Arabia.

Abstract: This study aimed to identify the degree of the implementation of digital transformation governance in educational administrations in the Kingdom of Saudi Arabia and its requirements. To achieve the objectives of this study, a descriptive survey approach was used and the instrument used was the questionnaire. The study community consisted of information technology administration employees. This study reported a number of results, the most important of which are as follows: All dimensions of the degree of the implementation of the digital transformation governance in the educational administrations in the Kingdom of Saudi Arabia were highly practiced. The dimension of techniques and technologies of operational processes came first, succeeded by the dimension of authorities and administration and the dimension of resources and services third, and finally the dimension of accountability was fourth.

(Keywords: Governance of Digital Transformation, Digital Transformation, Education Administration)