JJES JJES Issues
 
 Yarmouk Journals
Home
Editorial Board
Consulative Board
Manuscript Submission
Publication Guidelines
JJES Issues  
Contact Address
 

 

مستوى تضمين مهارات التفكير البصري في كتاب الكيمياء للصف الأول الثانوي

أسماء بنت صالح المتعب*  و سوزان حسين حج عمر**

‏* وزارة التربية والتعليم، السعودية.‏
‏** جامعة الملك سعود، السعودية

 

Doi://10.47015/19.3.6 

JJES,19(3), 2023, 647-664

ملخص: هدفت الدراسة إلى التعرف على مستوى تضمين مهارات التفكير البصري في كتاب الكيمياء للصف الأول الثانوي بالمملكة العربية السعودية. ولتحقيق الهدف استخدم أسلوب تحليل المحتوى، من خلال إعداد بطاقة لتحليل المحتوى شملت خمس مهارات أساسية للتفكير البصري، وبعد التأكد من صدق بطاقة التحليل وثباتها، تم تحليل (102) صورة متضمنة في كتاب الكيمياء للصف الأول الثانوي طبعة 1442هـ/2020م. وأظهرت النتائج أن أربع من خمس مهارات قد تم تضمينها بمستوى متوسط، وبنسب تضمين متفاوتة، حيث كانت مهارة التعرف على الشكل ووصفه الأعلى تضمينًا بنسبة (57.8%)، يليها مهارة استنتاج المعاني، بنسبة (44.8%)، ثم جاءت مهارة تحليل الشكل في الترتيب الثالث بنسبة (42.0%)، وفي الترتيب الرابع جاءت مهارة إدراك وتفسير الغموض، بنسبة (37.3%). وكانت مهارة ربط العلاقات الأقل تضمينًا، بنسبة (31.4%)؛ وبمستوى تضمين منخفض. وفي ضوء نتائج الدراسة قدمت عدد من التوصيات منها: ضرورة اهتمام القائمين على تطوير كتاب الكيمياء للصف الأول الثانوي بالمهارات الأساسية للتفكير البصري، على أن يراعى الشمول والتوازن في تضمينها. ‏


‏(
الكلمات المفتاحية: مهارات التفكير البصري، التعرف على الشكل ووصفه، تحليل الشكل، ربط العلاقات، إدراك وتفسير الغموض، استنتاج المعاني، كتاب الكيمياء، المرحلة الثانوية، تحليل المحتوى)‏

 

Visual Thinking Skills Inclusion Level in Tenth-Grade Chemistry Textbook
 

 Asma Saleh Al-Muteb, Ministry of Education, Saudi Arabia.

Sozan Hussain Haj Omar,  King Saud University, Saudi Arabia

Abstract: The aim of this study was to identify the level of inclusion of visual thinking skills in tenth-grade chemistry textbook in Saudi Arabia. After ensuring the validity and reliability of the analysis card, a descriptive approach based on content analysis was used to examine all 102 shapes in the chemistry textbook. This approach used a content analysis card that included five fundamental skills for visual thinking. The results showed that the skill of identifying and describing images has the highest inclusion rate, with a percentage of 57.8% and an average level of inclusion, followed by the skill of inferring meanings, with a percentage of 44.8% and an average level of inclusion. However, the skill of shape analysis was in fourth place with an inclusion rate of 42.0% and an average level of inclusion and the skill of understanding and interpreting mystery was in fifth place with an inclusion rate of 57.8% and an average level of inclusion.‎


‎(Keywords:
Visual Thinking Skills, Identifying and Describing the Shape, Shape Analysis, Relationship-binding, Understanding and Interpreting Mystery, Inferring Meanings, Chemistry Textbook, Secondary School, Content Analysis)‎