JJES JJES Issues
 
 Yarmouk Journals
Home
Editorial Board
Consulative Board
Manuscript Submission
Publication Guidelines
JJES Issues  
Contact Address
 

 

فاعلية تدريس العلوم القائم على معينات الذاكرة(Mnemonics)  في التحصيل الدراسي والاحتفاظ بالتعلم وفق أنماط التصور الذهني لدى طالبات الصف السادس الأساسي

فاطمة يوسف المقبالية** ، عبدالله خميس أمبوسعيدي *، محمد علي شحات**، و حسين علي الخروصي **

* وزارة التربية والتعليم، سلطنة عُمان

** جامعة السلطان قابوس، سلطنة عُمان

Doi://10.47015/19.3.7 

JJES,19(3), 2023, 665-685

ملخص: هدفت الدراسة إلى التعرف إلى فاعلية استراتيجيات معينات الذاكرة في التحصيل الدراسي والاحتفاظ بالتعلم لدى طالبات الصف السادس في ضوء أنماط التصور الذهنية لديهن، حيث تم استخدام التصميم البحثي شبه التجريبي، الذي تضمن مجموعتين تجريبيتين ومجموعة ضابطة. تم تدريس المجموعة التجريبية الأولى بتقديم ست استراتيجيات للطالبات من قِبل المعلمة، بينما قامت طالبات المجموعة التجريبية الثانية ببناء معينات الذاكرة، أما المجموعة الضابطة، فقد تم تدريسها بالطريقة الاعتيادية. تكونت عينة الدراسة من (212) طالبة من طالبات الصف السادس في محافظة مسقط. تم تطبيق مقياس التصور الذهني قبليًا لتصنيف الطالبات حسب نمط التصور الذهني، واختبار تحصيلي تم تطبيقه قبليًا وبعديًا ومؤجلاً. من أهم نتائج الدراسة وجود فروق دالة إحصائيًا لصالح المجموعتين التجريبيتين في مستوى المعرفة والتطبيق في التحصيل الدراسي والاحتفاظ بالتعلم، ووجود فروق دالة إحصائيًا بين المجموعة الضابطة والمجموعة التجريبية الثانية في مستوى الاستدلال لصالح المجموعة التجريبية الثانية في التحصيل الدراسي، بينما لم تظهر فروق دالة إحصائيًا في التحصيل الدراسي والاحتفاظ بالتعلم بين مجموعات الدراسة تُعزى لنمط التصور الذهني. وقد أوصت الدراسة باعتماد استراتيجيات معينات الذاكرة كاستراتيجيات تدريس، مع تخصيص جزء من وقت الحصة الدراسية لإكساب الطلبة هذه الاستراتيجيات وتشجيعهم على بناء المعينات الخاصة بهم. ‏


‏(
الكلمات المفتاحية: معينات الذاكرة، التحصيل الدراسي، الاحتفاظ بالتعلم، نمط التصور الذهني)‏

The Effectiveness of Mnemonics- Based Science Teaching on Academic Achievement and Retention of Learning According to Imagery Style among Sixth-Grade Students

Abdullah Khamis Ambusaidi,  Ministry of Education, Sultanate of Oman.

Fatema Yousuf Al-Maqbali, Mohamed Ali Shahat and Hussain Ali Al-Kharusi , Sultan Qaboos University, Sultanate of Oman.

Abstract: The current study aimed to identify the effectiveness of mnemonics on academic achievement and retention of learning among sixth-grade students in light of their imagery style. A quasi-experimental research design was used, with a control group and two experimental groups. The first experimental group was instructed by the teacher using six instructional strategies. In contrast, the second experimental group created mnemonics, whereas the control group was instructed using the standard method. The study sample consisted of 212 sixth-grade students in the Governorate of Muscat. The imagery style scale was previously applied to classify the students according to the type of imagery style and an achievement test was used pre- post- and delayed. The findings showed that there were statistically significant differences in favour of the two experimental groups in the knowledge and application levels of learning achievement and retention. Additionally, there were statistically significant differences in learning achievement between the control and second experimental groups, favoring the latter group. In contrast, there were no statistically significant differences in learning achievement and retention among the study groups due to the imagery style. The study recommended the adoption of mnemonics as teaching strategiesallocating part of the class time to provide students with these strategies and encourage them to build their own mnemonics.‎


‎(Keywords:
Mnemonics, Academic Achievement, Learning Retention, Imagery Style)‎