JJES JJES Issues
 
 Yarmouk Journals
Home
Editorial Board
Consulative Board
Manuscript Submission
Publication Guidelines
JJES Issues  
Contact Address
 

 

جَودة حياة العَمل لدى مديرات مدارس محافظة العاصمة عَمَّان في ظل جائحة "كوفيد-19" من وجهة نظرهن
 

عُلا محمود الحمايدة *‏

‏* جامعة العلوم الإسلامية العالمية، الأردن

Doi://10.47015/19.3.8 

JJES,19(3)2023, 687-702

ملخص: هدفت الدراسة إلى التعرف إلى جودة حياة العمل لدى مديرات مدارس محافظة العاصمة عمان في ظل جائحة "كوفيد-19"، والكشف عن الفروق الدالة بين استجاباتهن وفقًا لمتغيري المرحلة الدراسية، والخبرة الإدارية. تم اتباع المنهج المسحي باستخدام الاستبانة، وتألفت العينة المختارة بالعشوائية الطبقية من (222) مديرة مدرسة. وتوصلت الدراسة إلى أن جودة حياة العمل لدى مديرات المدارس (الكلي) جاءت بمستوى متوسط وبمتوسط حسابي (2.48)، كما تبيّن أن جودة حياة العمل بمجاليها (الوظيفية والصحية) جاءت بمستوى متوسط، وبمتوسطات حسابية بلغت (2.53 و2.42) على التوالي. وتبيّن أن الفروق في مستوى جودة حياة العمل (الوظيفية والصحية) لدى مديرات المدارس، كانت دالة إحصائيًا عند مستوى (0.05 α)، تبعًا للمرحلة الدراسية لصالح مديرات المرحلة الأساسية، ووجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى (0.05 α) في مستوى جودة حياة العمل بشكل عام وفي مجال جودة العمل الوظيفية تُعزى للخبرة الإدارية لصالح المديرات من فئتي (أقل من 5 سنوات) و (من 5 إلى 10 سنوات)، وفي مجال جودة العمل الصحية لصالح المديرات من فئة (أقل من 5 سنوات). وقد أوصت الدراسة الوزارة بتوفير الرعاية الصحية لمديرات المدارس والاهتمام بتوفير الظروف المناسبة لتمكينهن من ممارسة جودة حياة العمل. ‏


‏(الكلمات المفتاحية:
جودة حياة العمل، مديرات المدارس، جائحة "كوفيد-19"، الأردن)‏


Female School Principals' Work Life Quality in Light of the "Covid-19" Pandemic in Amman Capital Governorate from their Perspective

Ola Mahmoud Al-Hamaideh,  The World  Islamic Sciences & Education University, Jordan.

Abstract: The study aimed to determine the work life of female school principals in Amman's capital governorate in the event of a pandemic. It was also intended to explore the substantial differences between their responses based on school stage and administrative experience. Using a questionnaire, the survey method was carried out. The stratified random sample of 222 school principals was comprised of 222 school principals.The overall quality of work life for school principals was found to be moderate, with a mean score of 2.48. The findings also showed that the quality of work life in both fields (functional and health) was moderate, with means of 2.53 and 2.42.. The findings also indicated that, owing to the variable of school level, there were statistically significant differences in the degree of quality of work life (functional and health) among school principals in the capital governorate at the level of 0.05 in favor of the principals of basic schools. There were also variations in the general level of work life quality because of the administrative experience variable.the functional quality of work is favorable to principals with experience levels of less than five years and between five and ten years, as well as favorable to principals with experience levels of less than five years in the field of health work quality.The study recommended that the Ministry of Education provide health care for school principals as well as appropriate conditions to enable them to practice a quality work life.

(Keywords: Quality of Work Life, School Principals, COVID-19 Pandemic, Jordan)