JJES JJES Issues
 
 Yarmouk Journals
Home
Editorial Board
Consulative Board
Manuscript Submission
Publication Guidelines
JJES Issues  
Contact Address
 

 

مستوى توافر المهارات الإدارية والقيادية بوصفها أحد متطلبات سوق العمل لدى طلاب وطالبات الماجستير في كلية التربية بجامعة القصيم
 

  عبد الرحمن بن سعد العجلان‏*

‏* جامعة القصيم، السعودية.‏

Doi://10.47015/19.3.9 

JJES,19(2), 2023, 703-720

ملخص: هدفت الدراسة إلى تقييم جودة الخدمة بمراكز التدريب التابعة لمديريات التربية ‏والتعليم في سلطنة عمان باستخدام مقياس الفجوة بين الإدراكات والتوقعات، ‏واستخدم في الدراسة المنهج الوصفي، واعتماد مقياس الفجوة بين الإدراكات ‏والتوقعات ‏SERVQUAL؛ الذي طُبق على عينة عشوائية بلغ عددها 375 من ‏المتدربين بمراكز التدريب التابعة للمحافظات التعليمية (مسقط - جنوب الباطنة ‏شمال الباطنة الداخلية)، وقد توصلت الدراسة إلى النتائج الأتية: إن مستوى ‏جودة الخدمات التدريبية المتوقعة جاءت كبيرة، أما مستوى الخدمات المدركة، ‏فقد جاءت متوسطة، وجود فجوة سلبية بين إدراكات وتوقعات عينة الدراسة حول ‏جودة الخدمات في جميع الأبعاد، وكانت لصالح التوقعات مرتبة تنازليًا كالتالي ‏‏(الملموسية، الموثوقية أو الاعتمادية، الاستجابة، التعاطف، الأمان). وتوصلت ‏الدراسة إلى عدد من الآليات والمقترحات لتجويد الخدمة في مراكز التدريب، ‏وأوصت الدراسة بعدد من التوصيات أبرزها التخطيط السليم والمبني على أدلة ‏لمراكز التدريب بحيث تكون الخطط واضحة ومرنة تتفاعل مع الظروف والمتغيرات، ‏وتتلاءم مع أهداف رؤية عمان 2040. ‏


‏(
الكلمات المفتاحية: جودة الخدمات، مراكز التدريب، مقياس الفجوة بين ‏الإدراكات والتوقعات)‏

Evaluation of Service Quality in the Training ‎Centers of the Directorates of Education in the ‎Sultanate of Oman Using the Scale of the Gap ‎Between Perceptions and Expectations

Said Al-Tobi,  Ministry of Education, Sultanate of Oman. 

Nasreen Saleh Salah Al-Dein and Rashed bin Suliman Al-Fahdi,  Sultan Qaboos University, Sultanate of Oman

Abstract: The study aimed to assess the quality of service in training ‎centers in Oman using SERVQUAL scale. It was applied to ‎‎375 trainees in the training centers in Muscat, South Al-‎Batinah, North Al-Batinah and Al-Dakhiliyah. The study ‎reached a number of results, including the following: the level ‎of quality of the expected training services was large, while the ‎level of perceived services was medium, and there was a ‎negative gap between the perceptions and expectations in all ‎dimensions of service quality and it was in favor of ‎expectations. The study also found several suggested ‎mechanisms for improving service quality in training centers. ‎The study recommended many points. The most remarkable one ‎is to have a strategic plan based on studies and evidence ‎provided by training centers, where those plans are clear, ‎flexible and compatible with the objectives of the Oman 2040 ‎vision.‎
 

‎(Keywords: Quality of Services, Training Centers- ‎SERVQUAL Scale)‎